Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av DanLof
Hej. Mitt första inlägg på detta forum. Har ytterst begränsade kunskaper om bilar tyvärr. Köpt en V70 2,4D årsmodell 10 som rullat 22000 ca, bilen är fullservad och i relativt bra skick. Har märkt av att den ”kvittrar” som en fågel när den är kall och motorn börjar värmas; alltså efter ca 1-2 km körning, därefter försvinner ljudet helt. Jag upplever att ljudet kommer från framvagnen på ett eller annat sätt, har googlat och läst om bakvagnsbussning sol tydligen kan ge liknande problem, vad är detta forums åsikt?

Låt mig också be om ursäkt för min amatörmässiga beskrivning, är tyvärr okunnig vad gäller bilar.

Daniel
av Yaniz
Med största sannolikhet lösa skruvar, brustna pinskruvar i avgasgrenröret eller blåst packning mellan block och avgasgrenrör. Skulle gissa på lösa skruvar. Du kan dra åt dem själv, men det är djävligt bökigt och trångt. Byta packning kostade för några år sedan runt 8.000 kr på Volvoverkstad, om jag inte minns fel ...
Användarvisningsbild
av Erik Å
Ändras ljudet när du trampar ner kopplingen?
av dannesk
Har du lyssnat under huven när den kvittret uppstår så du kan se varifrån det kommer? Min XC60 kvittrade mkt när man gjorde kallstarter och allt upphörde när jag bytte driv/ac-rem samt sträckaren, mest troligt var det lagret i sträckaren som gett upp.
av berrabus
dannesk skrev:Har du lyssnat under huven när den kvittret uppstår så du kan se varifrån det kommer? Min XC60 kvittrade mkt när man gjorde kallstarter och allt upphörde när jag bytte driv/ac-rem samt sträckaren, mest troligt var det lagret i sträckaren som gett upp.
Testa att spruta lite vatten i det här området och se om det tystnar.
av BJH
Min V70 2.5 har kvittrat ett tag, kanske mest på tomgång. Nu när det blev kallare märkte jag att bilen blev mer och mer svårstartad. Jag bytte batteri och helt oväntat försvann även kvittrandet.
Troligen fick generatorn jobba hårt för att hålla det gamla batteriet i skick, därav kvittrandet.

Kan ju vara värt att kolla?
Råd vid punktering

Ingen seriös firman stoppar i en korv fr&arin[…]

Kolla att generatorlampan lyser med "tä[…]

EX60

Använder aldrig Pilot Assist längre p&ar[…]

Tack! Stötstängerna hade jag märkt […]