Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Tjenare. Ägt min v70 2.4d automat i nån månad nu. Och har alltid stört mig på en ganska kraftig vibration som kommer vi 20-40kmh. Det blir värre i uppförsbackar. Och om jag gasar på kraftigt från under 40 så jämnar de långsamt ut sig. Och vid jämngas i 50+ så känns de inget. Känns inget ifall jag står stilla och varvar.
Det jag gjort är service olja osv. Och oljan va fin.
Växellådans olja va bytt för inte allt för länge sedan.
Testat sommar och vinterdäck.
Bytt däck på sommar. Och balanserat.
Hjullager ska va bytt nyligen enligt gamla ägaren. Men inget jah kan garantera.
Sitter väldigt nya o fräscha jspec v2 coilovers.
Drivaxlarna e inte direkt toppskick. Men tycker inte dom ska orsaka en så pass kraftig vibration för dom glappar inte så JÄTTE mycket.
Bilen har gått 44k mil. Så kanske är något vanligt som brukar gå vid de miltalen.
Funderade på motorkuddar. Men inte hunnit kollat.
Alla svar hjälper! Kanske glömt något. Men bara säga till så fyller ja på med info mvh Hugo
Jag hade samma problem (samt kraftiga vibrationer i 70 km/h och uppåt) med min V70 T4. Redan i telefon sa verkstadssnubben att det förmodligen är höger drivaxel, vilket också konstaterades efter att han provkört. Drivaxeln ska bytas idag, hoppas verkligen att det blir åtgärdat av ett byte.
Haarken skrev: ons 19 jun 2024, 07:58 Jag hade samma problem (samt kraftiga vibrationer i 70 km/h och uppåt) med min V70 T4. Redan i telefon sa verkstadssnubben att det förmodligen är höger drivaxel, vilket också konstaterades efter att han provkört. Drivaxeln ska bytas idag, hoppas verkligen att det blir åtgärdat av ett byte.
Blev lite problem hos verkstan, tydligen svårt att hitta en drivaxel för automatlåda så verkstan provade med att byta yttre drivknut (där glappade det som mest) och fräscha upp stödlagret vid inre drivknuten. Inga skakningar, enbart svagare vibrationer, på vägen hem. Markant skillnad mot innan då gaspedal, panel och säten skakade som bara den. Kanske kan vara ett tips då TS, kolla om yttre drivknuten glappar.
Jag har bara vibrationer mellan 1500-2000 varv och svagt gaspådrag. Aldrig om man ger rejält med gas. Har haft en felkod som säger ingående hastighetssensor i växellådan. Testade att radera den, den kommer inte tillbaka men har vibrationerna kvar...
Haarken skrev: tor 20 jun 2024, 16:35
Haarken skrev: ons 19 jun 2024, 07:58 Jag hade samma problem (samt kraftiga vibrationer i 70 km/h och uppåt) med min V70 T4. Redan i telefon sa verkstadssnubben att det förmodligen är höger drivaxel, vilket också konstaterades efter att han provkört. Drivaxeln ska bytas idag, hoppas verkligen att det blir åtgärdat av ett byte.
Blev lite problem hos verkstan, tydligen svårt att hitta en drivaxel för automatlåda så verkstan provade med att byta yttre drivknut (där glappade det som mest) och fräscha upp stödlagret vid inre drivknuten. Inga skakningar, enbart svagare vibrationer, på vägen hem. Markant skillnad mot innan då gaspedal, panel och säten skakade som bara den. Kanske kan vara ett tips då TS, kolla om yttre drivknuten glappar.
Nevermind, skakandet kom tillbaka igår. Vid 70 och uppåt känns det som att hela framvagnen ska skaka sönder...

Jag chansade på ET och fälgbredd, det b[…]

Den stora annons-tråden

Ser ganska fin och fräsch ut för sina […]

Bromsbelägg

Jag köpte ATE till våran v90. Stod ATE […]

Potentiellt bromsproblem

Hej, har nog en bil som skall återkallas men[…]