Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!

Igår när jag körde hem från jobbet så började det låta någonstans i fram på bilen. Det verkade mest vara vid gaspådrag och runt ca 35km/h så jag tänkte att det måste vara någon drivaxel som börjat ge upp? Jag provade på en parkering att svänga åt olika håll för att se om den låter mer åt något men nej den verkar låta mest när jag kör rakt fram rätt så sakta. Ca 35-50km/h. Sen kom jag på att jag bara för ca två veckor sedan bytt till vinterdäck och tänkte att jag ska efterdra dom om det mot förmodan skulle ha med det att göra - och då såg jag att det saknas en bult. Så frågan är - kan det bli liknande ljud som en drivaxel? Jag har haft bilar som haft trasiga drivaxlar och dom har ju klonkat mer än detta och vibrierat. Tycker inte det var lika på denna utan lite lättare - men tänkte att den kanske precis har börjat ge upp. Hur som helst så drog jag åt alla bultarna och han tyvärr inte köra så långt hem men tyckte på den korta sträckan att ljudet försvunnit åtminstone. Men vad tror ni? Kan det ha varit det? Hur låter det när ett hjullager ger upp?

Och en fråga till som är lite mer akut: kan jag köra med 4 av 5 bultar tills en ny kommer med posten eller tar det hårt på fälg och hjullager?
Det går att köra på fyra skruvar. Det jag hade gjort om jag inte hade haft reservskruvar (vilket jag har, för bilen har låsskruvar, och jag har originalen i behåll) hade varit att lyfta bilen, lossa hjulet, skruva dit det igen med rätt moment när det inte är belastat (går bra med mutterdragare och momentstav) för att vara säker på att det är centrerat på de fyra skruvar du har kvar. Sen hade jag efterdragit de fyra efter fem mil eller så.
Stort tack för svar! Tar till mig tipset om att åter lyfta upp bilen när jag drar till med ny bult. Var och köpte en idag. Slog mig då hur tung en bult ändå är. Det måste skapa obalans? Kan något ha tagit skada tro? Hjullager eller drivaxel eller fälg tex?
Jag har nu provat köra med nya bulten och dragit åt samtliga och nu låter det inget, så det var uppenbarligen det. :) (för den som kommer in här med samma fel någon gång i framtiden) Ja menar att hjullager, fälg, och drivaxel kanske fått extra slitage av att något uppenbarligen vara i obalans. :) För det lät verkligen illa. :)

Jag har haft en tanke på just kolen och t&au[…]

Råd vid punktering

Verkstäderna är skyldiga att ta av d&a[…]

Fick underkänt på fästet för […]

EX60

Jag har byggt flera stycken. Det stör mig at[…]