Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Nexus
Någon som eftermonterat ratt med paddlar och fått det fungera?
Volvo säljer ett paket med ratt och installation men när jag ringde frågade så eftermonterar de inte för volvo har ingen mjukvara för det fick jag til svar :-/

Xc70 D5-14
Användarvisningsbild
av Nexus
Jo jag gick efter den tråden men antalet kablar stämmer inte alls överens mot vad jag har på min växelväljare eller uppe vid ratten.
Köpte även kontaktbleck på volvo men inget passade ju :-(
Som tur är får jag returnera ratten på bildelsbasen ....alltid en tröst.
IMG_20221009_213941.jpg
IMG_20221009_213941.jpg (3.53 MiB) Visad 1939 gånger
NEXUS :"men när jag ringde frågade så eftermonterar de inte för volvo har ingen mjukvara för det fick jag til svar"
Det finns ingen "mjukvara" för det behövs ingen mjukvara. Däremot finns det inga färdiga kabelmattor att köpa. Därför monterar de inga rattpaddlar.
Du däremot ser ju ut att ha förberedelse för paddlar redan.

Det finns svenska guidar också.
Montera rattpaddlar
Senast redigerad av 1 Doomis, redigerad totalt 0 gånger.
Där ser man, det är alltså rattvärmen som man vill åt av mer än en anledning då. Hade tre kontakter bakom airbagen och kunde ju utan inverkan på en XC60 MY14 byta från en ratt med rattvärme byta till en annan men både rattvärme och växlingspaddlar. Behövde ingen mjukvara. Sid 2+3 här viewtopic.php?f=51&t=153715&start=10

Används någorlunda frekvent, söder om Danmark ;-)
Användarvisningsbild
av Nexus
Tusen tack för svaren då ska jag behålla ratten och byta.
Har inte mycket till övers för Volvo här i stan. De såg ut som frågetecken när jag frågade mängd olja i bakaxeln?
Det byter vi aldrig sen blev jag tillslut guidad i VIDA av en äldre herre som jobbat där längre.

Jag frågade på ett paket Med en tjänst se säljer. klipp ny ratt med värme och paddlar men fick till svar att de eftermontera inga rattar pga avsaknad av mjukvara... : :-o
Har bytt på min V70 -14. Hade den fyrkerade som original.
Köpte en treekrad med paddlar och värme från JB. (Kom från en S60 T6 -14)
Knappsatserna var exakt lika,
Paddlarna funkade direkt.

Värmen kommer att kräva mer jobb, delar och programvara. Får se om jag orklar bry mig.

@klacken, @vjohnj : Tack båda! Drog ett var[…]

låg tomgång v70 04a

Sitter det inte tomgångsmotor/ventil på[…]

Fällbart framsäte?

Det går inte på min XC90 från […]

Tack som tusan för alla bra svar! Men tyv&[…]