Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av KennyBoffa
Hej!

Fick ojämn bromsverkan bak på besiktningen, och plockar ner och kollar på ok, glidbult etc. Kan ju se att belägget på vänster bak slitits mer på yttre sidan av någon anledning, men på den sidan har jag i somras bytt till nytt ok, och bytt glidbultar på båda sidor. Har dock haft det problemet tidigare år med innan jag bytte oket, att den sidan slet mer, men trodde det skulle vara löst nu.

Besiktningen menade att det kan vara att felet är på det andra oket, vilket lät logiskt, så att vänstersidan får ta större delen av bromsverkan och sliter snabbare, men jag kan inte hitta nått som verkar fel på högeroket.

Någon som varit med om liknande och har tips?
av KennyBoffa
rosefors skrev:Kan bromsklossarna röra sig fritt när dom sitter i hållaren? (Dvs innan du trär över oket.)
Nej, sitter stenhårt. har av den anledningen börjat slipa ner beläggen lite i sina "krokar" så att dom åtminstone kommit in och fått plats. Men kan nog inte påst att dom kan röra sig fritt. Brukar borsta av och lägga lite kopparpasta på spåren eller vad man ska kalla det, men gör såkert minimal skillnad då.

Har nog alltid haft problem med att få på beläggen när jag tänker efter, så har nog bara utgått från att de ska sitta jävligt tight. Vilket såklart inte känns så logiskt nu när du säger det.

Hur fritt snackar vi?

Hur brukar ni lösa om ni får belägg som knappat går in? Slipa ner eller helt enkelt hitta belägg som passar bättre? Senast köpte jag en lite dyrare variant istället för biltema som jag brukar, och den var ju ännu svårare att få in och fick slipa långt mer än vanligt.
av dannesk
KennyBoffa skrev:
rosefors skrev:Kan bromsklossarna röra sig fritt när dom sitter i hållaren? (Dvs innan du trär över oket.)
Nej, sitter stenhårt. har av den anledningen börjat slipa ner beläggen lite i sina "krokar" så att dom åtminstone kommit in och fått plats. Men kan nog inte påst att dom kan röra sig fritt. Brukar borsta av och lägga lite kopparpasta på spåren eller vad man ska kalla det, men gör såkert minimal skillnad då.

Har nog alltid haft problem med att få på beläggen när jag tänker efter, så har nog bara utgått från att de ska sitta jävligt tight. Vilket såklart inte känns så logiskt nu när du säger det.

Hur fritt snackar vi?

Hur brukar ni lösa om ni får belägg som knappat går in? Slipa ner eller helt enkelt hitta belägg som passar bättre? Senast köpte jag en lite dyrare variant istället för biltema som jag brukar, och den var ju ännu svårare att få in och fick slipa långt mer än vanligt.
Du ska inte slipa beläggen de är lackade och rostar lättare om man slipar bort färgen som sedan gör att de fastnar av rosten.
Du ska slipa/fila/rengöra oken/bygeln så klossarna löper lätt när dessa är monterade. Sedan ska du applicera bromsoksfett klossarnas anliggningsytor både under och på monteringssatsen. Jag undviker kopparfett iom att det drar åt sig smuts och "stelnar". Sedan ska du rengöra glidpinnarna och gummibussningarna invändigt och sedan applicera silikonfett (man kan köpa små påsar på t.ex. Mekonomen för några tior) och inte vanlig fett eller kopparpasta, det gör att gummit sväller det "nyper" på pinnen och oket glider tungt.
av rosefors
Beläggen ska inte sitta klämda när de sitter i spåren i hållarma. De ska med andra ord kunna röra sig helt fritt.

Om det är något som nyper i spåren beror det troligen antingen på:

Att det finns rost/skit i spåren/på okhållarna som behöver tas bort/slipas bort.

Eller

På grund av att metallblecken som sitter i spåren mellan okhållaren och klossarna är av fel typ och inte riktigt passar. Kontrollera så att dina bleck kommer ner hela vägen i spåren.
av KennyBoffa
dannesk skrev:
KennyBoffa skrev:

Hur fritt snackar vi?

Du ska inte slipa beläggen de är lackade och rostar lättare om man slipar bort färgen som sedan gör att de fastnar av rosten.
Du ska slipa/fila/rengöra oken/bygeln så klossarna löper lätt när dessa är monterade. Sedan ska du applicera bromsoksfett klossarnas anliggningsytor både under och på monteringssatsen. Jag undviker kopparfett iom att det drar åt sig smuts och "stelnar". Sedan ska du rengöra glidpinnarna och gummibussningarna invändigt och sedan applicera silikonfett (man kan köpa små påsar på t.ex. Mekonomen för några tior) och inte vanlig fett eller kopparpasta, det gör att gummit sväller det "nyper" på pinnen och oket glider tungt.
Ok! Tack för tipsen!

Men om jag slipat på oket och bygeln men klossarna ändå inte passar? Trots att de "ska" passa min bil?

Vad menar du med "under och på monteringssatsen"? Där klossarnas krokar möter bygeln tänker jag?

Ja, när jag bytte glidpinnarna och bussningarna så fick man med en liten påse med fett, så där är nog cool iallafall.
av KennyBoffa
rosefors skrev:Beläggen ska inte sitta klämda när de sitter i spåren i hållarma. De ska med andra ord kunna röra sig helt fritt.

Om det är något som nyper i spåren beror det troligen antingen på:

Att det finns rost/skit i spåren/på okhållarna som behöver tas bort/slipas bort.

Eller

På grund av att metallblecken som sitter i spåren mellan okhållaren och klossarna är av fel typ och inte riktigt passar. Kontrollera så att dina bleck kommer ner hela vägen i spåren.
Hmm.. ja kan nog vara så att blecken inte sitter riktigt rätt. Har nog isåfall hängt med sen förra ägaren och skulle förklara varför det aldrig blir bra. Kanske borde köpa in ett par nya för säkerhets skull, eller tror du man kan få dom bättre på plats på nått sätt? Slipa ner platsen för dom?
Senast redigerad av 1 KennyBoffa, redigerad totalt 0 gånger.
av rosefors
Min erfarenhet är att det finns varianter på utformningen av dessa bleck som är svåra att se. Skillnaden ligger i att vissa hållare har en extra klack som vissa bleck saknar uttag för och dom går därför inte hela vägen ner i spåret utan det blir en glipa på någon millimeter.

Kontrollera hur det ser ut på dina bromsar. Om blecken ligger ner dikt mot botten i spåret på okhållarna eller om något hindrar dom att komma ända ner.
av KennyBoffa
Erik Å skrev:
KennyBoffa skrev: lör 08 okt 2022, 22:50 ..Men om jag slipat på oket och bygeln men klossarna ändå inte passar? Trots att de "ska" passa min bil?..
Är du säker på att kolven går tillbaka hela vägen? Om den blivit rostig i ytteränden kan det bli så att den bara går att trycka tillbaka en bit och då kan ju beläggen verka vara för tjocka..
Ha sett att vissa piratbromsskivor kan vara någon halvmillimeter tjockare än original. Men det är ju så att säga ett övergående problem :-D
Hmm.. alltså bromskolven (med elektrisk parerkingsbroms) sitter oftast stenhårt även om jag tar den i service mode med mitt diagnosverktyg, men öppnar man luftningsnippeln går den att trycka tillbaka med kraft när den är i det läget. Har nog aldrig haft nån kolv på dessa bilar (har typ två likadana) som gått tillbaka helt.

Men tror att vi pratar om olika saker, även om detta kanske också kan vara relevant. Problemet är inte att jag inte får på beläggen pga kolvens läge (vilket kan vara ett helvete såklart) utan att beläggens "krokar" på sidorna inte passar in i spåren där de ska sitta på oket, vilket resulterat i att jag fått slipa ner sidorna för att de ska få plats. Alltså de små "öronen" eller vad man ska kalla det.
av KennyBoffa
rosefors skrev:Min erfarenhet är att det finns varianter på utformningen av dessa bleck som är svåra att se. Skillnaden ligger i att vissa hållare har en extra klack som vissa bleck saknar uttag för och dom går därför inte hela vägen ner i spåret utan det blir en glipa på någon millimeter.

Kontrollera hur det ser ut på dina bromsar. Om blecken ligger ner dikt mot botten i spåret på okhållarna eller om något hindrar dom att komma ända ner.
Sant. Reagerade idag när jag kollade över bromsarna just på det att blecken inte riktigt såg ut som att de var helt nere. Ska ta loss nån dag framöver och kolla under om det kommit in skit under eller nått. Tack för tipset!
En massa felmeddelanden!

Jag sprayade igår kontaktspray i kontaktstyc[…]

Turbo problem V70

lämnade i till verkstaden han fick fram fel[…]

Får inte loss länkarm 740

Kapa bulten på var sida bussningen

Ah, jag tänkte mest på RTTI (som fortfa[…]