Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag har laminerade sidorutor på min V70 men efter att glasmästaren bytte ena rutan sidobakrutan så saknas det symboler på nya glaset.
1) Vad byter cirkel med tre CCC ?
2) Vad betyder ruta med svart schackpjäs?
3) Vad betyder XI?
4) Vad betyder PVB?
5) Hammarsymbolen är väl den som betyder laminerat och som används än idag som symbol? V90 reklam nämner den iaf.

Som bilden visar så saknar jag nu endel symboler som fanns innan och som finns på mina andra glas.

Bild
CCC är China Compulsory Certification.
Hammaren är som du skriver, laminerat glas.
>PVB< står för Polyvinylbutyral.
Gubben innanför väggarna står för laminerat glas.
SAINT gobain är tillverkaren, Sekurit deras varumärke för den här typen av glas.
DOT är amerikanskt godkännande, nästa rad godkännande enligt ECE R43, som bland annat handlar om transmissionsegenskaper.
E5 är landskod för där godkännandet skett.
Senast redigerad av 1 apersson850, redigerad totalt 0 gånger.
Glasbolaget som bytte sidoruta bak på min gamla bil efter ett stenskott, en V50 MY11, hade helt missat att den skulle vara laminerad.
De beställde hem en ny ruta och bytte utan konstigheter, så åk tillbaka och visa upp bilen.
Ja jag var hos glasmästaren, dom skulle återkomma men gjorde inte det då fast det var sent under fredagen så det är förståeligt.
Vill läsa på lite inför måndagen bara då den jag pratade med hävda att det är laminerat som dom monterade.

Kromlist knäckt på 3 ställen och hakarna på baksidan är vikta så listen är lös och gummilisten på glaset är skadat.
- Är det som folk säger att det är olika tjocklek på glasen och andra lister ifall man har laminerat glas så det var därför även den delen blev knas?

Kollade sprängskisser och vad jag tolkar det så sitter gummilisten färdigmonterad på det lösa glaset?
Gick rutan sönder bara slumpmässigt? Frågar av nyfikenhet för både jag och min far har råkat ut för tillsynes spontanhaveri på bådas våra XC70/V70 och just bakdörr. Jag på laminerad och han på en vanlig. Har aldrig hänt tidigare i våra liv att något annat än vindruta bytts liksom :P
William85 skrev: sön 11 sep 2022, 19:12 Gick rutan sönder bara slumpmässigt? Frågar av nyfikenhet för både jag och min far har råkat ut för tillsynes spontanhaveri på bådas våra XC70/V70 och just bakdörr. Jag på laminerad och han på en vanlig. Har aldrig hänt tidigare i våra liv att något annat än vindruta bytts liksom :P
Jag upptäckte en lång spricka i glaset och förskräckt kollade jag efter skador på karossen men hittade inget som tydde på yttre påverkan, då slog det mig att jag körde vinterhjulen i bagaget, dessa stod först upp och jag minns att dessa föll åt sidan mot en ruta såpass att jag kollade bakåt i spegeln och surade att jag lastat fel... Det var nog så jag fick min spricka.
Om kör ner rutan lite och tittar på den uppifrån så ser du om den är laminerad eller inte. Jämför med de andra rutorna om du är osäker.
MartinS skrev:Om kör ner rutan lite och tittar på den uppifrån så ser du om den är laminerad eller inte. Jämför med de andra rutorna om du är osäker.
Sant, fast detta gäller sidorutan på "kombidelen" längst bak som sitter fast, inte dörrarna.
Googlar man lite verkar 43R--00053 inte vara laminerad och 43R-00054 vara det, så du har fått fel vad det verkar.
EX60

Och jag säger: Detta är en elbil fr&ari[…]

Har du ingen reset knapp på blinkersspaken? […]

C70 T5 cab 2001 med startproblem

Japp den har varit loss och inga tecken på k[…]

Råd vid punktering

Tack alla för snabba, relevanta och välf[…]