Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Tjenare. Tänkte byta stötdämpare vänster fram men kan inte få ut fjäderbenet ur hållaren på navet. Någon som gjort detta tidigare?
Enligt Heynes och en annan tråd jag sett så ska man bara kunna trä ut benet ur navhållaren efter att bultarna i motorrummet, spindelled och bulten som håller benet är lossade. Men jag har svårt att få till detta utan att lägga orimligt mycket tryck på damasken/knuten till drivningen. Hur har ni gjort detta?
Observera att jag har kapat min bult (ser ut som att den sitter kvar på bilderna).
image.jpg
image.jpg (3.99 MiB) Visad 1480 gånger
Gäller Volvo v70 2.0d 2008.
Senast redigerad av 1 sveddan, redigerad totalt 0 gånger.
Det bästa är ju att vända på skruven som håller fast stötdämparen och skruva i den från "gängsidan" samtidigt som du stoppar i en metallbit i glipan så skruven pressar isär "klämman" som stötdämparen sitter i.

Sedan bör du kunna bända ner länkarmen med någon form av brytjärn, koben eller liknande så du kan lirka ur stötdämparen. Se till att drivknuten är lossad och lös så du inte drar isär den. Lossa inte de tre skruvarna i toppen helt innan, det gör du när du fått ut stötdämparen ur sin hylsa.
Blev att plocka ut spindel och dämpare tillsammans efter att jag lossat drivningen och skurit av bärarmens kulled.

Det blev en långkörare detta. Spindelns bult som håller stötdämparen och bärarmens kulledsmutter var helt orubbliga. Så blev tillslut att jag skiftade ut bärarm, spindel, hjullager, stötdämpare, krängningshämmare.

Det visade sig vara dålig kvalitet på spindeln jag köpte då verkstaden fick kämpa för att få in hjullagret och hålen för bromsskölden saknades så fick borra egna.

Tack för hjälpen allihopa.
1EFFC0EE-AC59-432C-8C7E-D073A94D70E5.jpeg
1EFFC0EE-AC59-432C-8C7E-D073A94D70E5.jpeg (4.89 MiB) Visad 875 gånger
EX60

Tycker de är bra utrustade som standard. Viss[…]

Xenon D3S

Hej Är det någon som provat att montera[…]

Råd vid punktering

Ingen seriös firman stoppar i en korv fr&arin[…]

Kolla att generatorlampan lyser med "tä[…]