- ons 10 aug 2022, 23:44
#1508196
Hallå på er. Jag är verkligen långt ifrån duktig eller kan mycket om Motorer men ska försöka förklara så gått jag kan.
Jag Steg 1 Optimerade min bil för ca 6 månader sedan och om jag har läst rätt så ska motorn ha ca 270hp på Etanol.
Orginalt 200 hp
Jag har inte märkt någon skillnad (kanske lite lite)
Dock nu under sommaren så började bilen att plötsligt tappa kraft under gaspådrag. Och väldigt tydligt. När detta händer så hör jag oxå ett flåsande ljud under huven. Om jag fortstätter att hålla samma mängd gas medans den flåsar så får jag tillbaka kraft i 1 sekund sedan tappar jag kraft igen och flåsljudet kommer tillbaka. Detta sker ca 4 gånger fram och tillbaka, och sedan flåsar motorn hela tiden tills jag slutar gasa. Flåsljudet hörs bara om jag stänger av radio och fläkten. Så det är inte något hög oljud.
Detta har bara hänt ungefär 6-7 gånger. Och när det har hänt så har jag lyssnat noga och försökt att notera när det händer. Och det sker vid ca 2700 - 3000 rpm beroende på hur mycket gas jag ger på. Dock dom senaste 2 gångerna så har jag låtit motorn varva ner efter ett (flås) ner till 2400 rpm sedan gett på 60% gas. Och när motorn närmar sig ca2700 rpm så hör man mycket svagt att turbon spinner upp och bilen vill VERKLIGEN iväg, men det varar bara i max 1 sekund. Sen kommer kraftförlusten och flåsljudet. Samma händer när jag låter bilen gå ner till 1400 rpm och ge full gas. Då märker man av det klassiska turbolagget ( Vilket normalt sätt inte har märks så mycket.) Och när när bilen återigen närmar sig 2700 rpm så blir det väldigt härligt drag i bilen. Sen kommer kraftförlusten och flåsljudet precis som innan.
Den lilla kunskapen jag har om motorer och bilar säger mig att något händer på kompressor sidan av turbo systemet. Som läckage i tryckslang, Defekt bypass ventil eller vakuumslang till bypass ventilen.
Samtidigt så säger jag för mig själv att det inte kan vara det eftersom, borde det inte vara kontinuerligt då?
Detta fenomen har bara skett under dessa (arbetsmiljöer)
• Varmt väder ute.
• Bilen har körts i ca 20-30 min
Övriga noteringar som kanske kan vara till nytta
• Bilen är piggare än normalt när detta fenomenet händer, dock precis innan kraftförlusten
• Inga felmeddelande har visats
• Har aldrig känts som bilen ens har haft 200hp Orginalt, och verkligen inte någon ökning efter optimeringen heller.
• Har aldrig känt att bilen haft något tydligt turbolagg
• Motor (B5254t)
• Kör på etanol under sommartiden
Slutligen det jag frågar er är.
• Har någon av er också varit med om detta? Och om så, vad var då felet?
• Vad tror ni det kan vara? Vet att det är helt omöjligt att säga precis vad det är såklart. Men ni kan kanske hjälpa mig att stryka något från listan.
Tack på förhand.
MVH Robban
Jag Steg 1 Optimerade min bil för ca 6 månader sedan och om jag har läst rätt så ska motorn ha ca 270hp på Etanol.
Orginalt 200 hp
Jag har inte märkt någon skillnad (kanske lite lite)
Dock nu under sommaren så började bilen att plötsligt tappa kraft under gaspådrag. Och väldigt tydligt. När detta händer så hör jag oxå ett flåsande ljud under huven. Om jag fortstätter att hålla samma mängd gas medans den flåsar så får jag tillbaka kraft i 1 sekund sedan tappar jag kraft igen och flåsljudet kommer tillbaka. Detta sker ca 4 gånger fram och tillbaka, och sedan flåsar motorn hela tiden tills jag slutar gasa. Flåsljudet hörs bara om jag stänger av radio och fläkten. Så det är inte något hög oljud.
Detta har bara hänt ungefär 6-7 gånger. Och när det har hänt så har jag lyssnat noga och försökt att notera när det händer. Och det sker vid ca 2700 - 3000 rpm beroende på hur mycket gas jag ger på. Dock dom senaste 2 gångerna så har jag låtit motorn varva ner efter ett (flås) ner till 2400 rpm sedan gett på 60% gas. Och när motorn närmar sig ca2700 rpm så hör man mycket svagt att turbon spinner upp och bilen vill VERKLIGEN iväg, men det varar bara i max 1 sekund. Sen kommer kraftförlusten och flåsljudet. Samma händer när jag låter bilen gå ner till 1400 rpm och ge full gas. Då märker man av det klassiska turbolagget ( Vilket normalt sätt inte har märks så mycket.) Och när när bilen återigen närmar sig 2700 rpm så blir det väldigt härligt drag i bilen. Sen kommer kraftförlusten och flåsljudet precis som innan.
Den lilla kunskapen jag har om motorer och bilar säger mig att något händer på kompressor sidan av turbo systemet. Som läckage i tryckslang, Defekt bypass ventil eller vakuumslang till bypass ventilen.
Samtidigt så säger jag för mig själv att det inte kan vara det eftersom, borde det inte vara kontinuerligt då?
Detta fenomen har bara skett under dessa (arbetsmiljöer)
• Varmt väder ute.
• Bilen har körts i ca 20-30 min
Övriga noteringar som kanske kan vara till nytta
• Bilen är piggare än normalt när detta fenomenet händer, dock precis innan kraftförlusten
• Inga felmeddelande har visats
• Har aldrig känts som bilen ens har haft 200hp Orginalt, och verkligen inte någon ökning efter optimeringen heller.
• Har aldrig känt att bilen haft något tydligt turbolagg
• Motor (B5254t)
• Kör på etanol under sommartiden
Slutligen det jag frågar er är.
• Har någon av er också varit med om detta? Och om så, vad var då felet?
• Vad tror ni det kan vara? Vet att det är helt omöjligt att säga precis vad det är såklart. Men ni kan kanske hjälpa mig att stryka något från listan.
Tack på förhand.
MVH Robban