Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1508196
Hallå på er. Jag är verkligen långt ifrån duktig eller kan mycket om Motorer men ska försöka förklara så gått jag kan.

Jag Steg 1 Optimerade min bil för ca 6 månader sedan och om jag har läst rätt så ska motorn ha ca 270hp på Etanol.
Orginalt 200 hp
Jag har inte märkt någon skillnad (kanske lite lite)

Dock nu under sommaren så började bilen att plötsligt tappa kraft under gaspådrag. Och väldigt tydligt. När detta händer så hör jag oxå ett flåsande ljud under huven. Om jag fortstätter att hålla samma mängd gas medans den flåsar så får jag tillbaka kraft i 1 sekund sedan tappar jag kraft igen och flåsljudet kommer tillbaka. Detta sker ca 4 gånger fram och tillbaka, och sedan flåsar motorn hela tiden tills jag slutar gasa. Flåsljudet hörs bara om jag stänger av radio och fläkten. Så det är inte något hög oljud.

Detta har bara hänt ungefär 6-7 gånger. Och när det har hänt så har jag lyssnat noga och försökt att notera när det händer. Och det sker vid ca 2700 - 3000 rpm beroende på hur mycket gas jag ger på. Dock dom senaste 2 gångerna så har jag låtit motorn varva ner efter ett (flås) ner till 2400 rpm sedan gett på 60% gas. Och när motorn närmar sig ca2700 rpm så hör man mycket svagt att turbon spinner upp och bilen vill VERKLIGEN iväg, men det varar bara i max 1 sekund. Sen kommer kraftförlusten och flåsljudet. Samma händer när jag låter bilen gå ner till 1400 rpm och ge full gas. Då märker man av det klassiska turbolagget ( Vilket normalt sätt inte har märks så mycket.) Och när när bilen återigen närmar sig 2700 rpm så blir det väldigt härligt drag i bilen. Sen kommer kraftförlusten och flåsljudet precis som innan.

Den lilla kunskapen jag har om motorer och bilar säger mig att något händer på kompressor sidan av turbo systemet. Som läckage i tryckslang, Defekt bypass ventil eller vakuumslang till bypass ventilen.
Samtidigt så säger jag för mig själv att det inte kan vara det eftersom, borde det inte vara kontinuerligt då?

Detta fenomen har bara skett under dessa (arbetsmiljöer)
• Varmt väder ute.
• Bilen har körts i ca 20-30 min

Övriga noteringar som kanske kan vara till nytta
• Bilen är piggare än normalt när detta fenomenet händer, dock precis innan kraftförlusten
• Inga felmeddelande har visats
• Har aldrig känts som bilen ens har haft 200hp Orginalt, och verkligen inte någon ökning efter optimeringen heller.
• Har aldrig känt att bilen haft något tydligt turbolagg
• Motor (B5254t)
• Kör på etanol under sommartiden

Slutligen det jag frågar er är.
• Har någon av er också varit med om detta? Och om så, vad var då felet?
• Vad tror ni det kan vara? Vet att det är helt omöjligt att säga precis vad det är såklart. Men ni kan kanske hjälpa mig att stryka något från listan.

Tack på förhand.
MVH Robban
#1508243
Första reaktionen är väl vad det är för optimering du lagt in/fått in ? Du påstås ha fått 70 hk extra och säkert en hel del extra vridmoment också - men du märker ingen skillnad (?) Vad säger personen/firman som optimerat om det ?
Det kan säkert vara en bra gjord optimering, men det låter ju nästan som om bilen själv märker att laddtrycket skenar över "det normala" och då försöker reglera detta.... kanske ihop med värmen.. En originalbil skall ju kunna köra i värme, kyla, på hög höjd (tunn luft) och fortfarande funka klanderfritt - det kan ju vara så att denne optimeraren minskat dessa marginaler lite väl mycket.
#1508246
BSR steg 1 70Hp 90 vridmoment.
Har inte fått något svar av firman som la in optimeringen. Men eftersom det sker så sällan som det gör. Så tycker jag det låter så lustigt. Jag ska lämna bilen kanske nästa vecka till en person som jag tror/hoppas kan lösa det.

Tack för svaret Mattias
#1586963
Lyckades du lösa detta? Har samma fenomen på min. Gjorde en optimering hos Autotech och bilen går som ett skott. Dock tappar den kraft(precis som om jag släpper gasen) 2-3 korta stunder innan man når 6000rpm med fullt gaspådrag. Har dock inte hört något ljud.

Autotech har erbjudit att testa ett annat lite snällare trim eller återgång till original för att se om det är programvaran det är fel på.

Hade två loggade felkoder:

- P212700 spjäll/pedallägesgivare kontakt krets E
- U032200 Programvara inkompatibel med karossstyrmodul

Bytt gaspedalen men gjorde ingen skillnad. U0322 antar jag är för att bilen har fel mjukvara iom optimeringen.
#1586992
Nej problem är inte löst. Dock så får jag inte detta problemet när jag kör på 98 oktan.

Dock har jag oxå varit inne på om det är spjället som spökar. För motorn ska ju ställa om sig lite när du byter bränsle (etanol) och jag undrar om inte det blir något fel i bränslemixen när du har en optimering och kör etanol. Så den väljer att strypa som spjället lite vilket resulterar till att den dumpar laddtrycket.

Dock som sagt så händer inte detta när bilen får 98 (E5) bränsle.
#1586996
Har du gjort en noggrann koll på tryckrören och slangar? Dina fel kan mycket väl vara att tryckröret är relativt tätt när när du kör mjukt men när du accelerar hårdare ökar laddtrycket och en ev spricka utvidgar sig och håller inte kvar laddtrycket.

Särskilt när du säger du har ett flåsljud hade jag då börjat med att göra en nogrann koll på det.

Edit: läste ditt sista inlägg nu att du inte har problemet på 98 oktan. Då vette fan... 🤷
850 GLT -93 montera vinge?

Ska montera en vinge på backluckan, den med […]

Lätt att jämföra med awd drar v&aum[…]

Nu har bilen vart in på säkning med H[…]

Ny stereo i min s40 2004

Jag har en liknande i min v40 -2004.. fungerar gry[…]