Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Har en XC70 D3 2012 där AC slutat fungera i sommarvärmen. Felsökning hos BDS gav bra tryck i systemet, inget läckage, kompressor kickar igång men gav inget tryck. Troligt fel kompressor, väntetid 3 veckor för byte a 9000kr. 32 grader varmt så började leta andra verkstäder....

Lyckades få kompressor bytt men det löste inte problemet. De bytte därefter flödesventil men inte heller det hjälpte och sedan gick de på semester. Nästa steg blir trycksensor och jag undrar om någon kan förklara hur systemet fungerar? Finns även en tempsensor men den tror jag fungerar då fläkten drar på rejält för att försöka sänka temp i kupen.

Borde inte systemet med fungerande kompressor och kylmedel i systemet kunna ge lite kyla även om en trycksensor är kass? Om den felar så borde det väl ge en felkod? Hämtade bilen idag, 28 grader utetemp och ingen kyla i systemet. Bara att vänta ut semesterstängningen eller går det att göra något själv? :-(
De här kompressorerna är variabla i kapacitet. Jag vet inte hur lite de kan ge när de ändå snurrar, men det är kanske närmast ingenting? Ett slags tomgång, i så fall.
Återigen, jag kan inga detaljer om hur den här styrningen fungerar. Man kan möjligen tänka sig ett värde som är fel, fel nog för att lura systemet att inte kyla, men inte så fel att värdet passerar gränsen för att sätta en felkod. Om det nu är möjligt.
Systemet måste tömmas och kompressor nedmontering för att komma åt att byta den. När jag letade så fanns det bara typ på ebay att köpa, inga leverantörer som trodo.se eller liknande hade, samma sak hos svenska grossister
Började felsöka lite själv och konstatera att magneten inte drar på den nya (begagnade) kompressorn…. :-( På den bytta pumpen drog den men det gav inget tryck. Trodde att detta borde vara det första de kollade innan de bytte flödesventil. Har nu skrivit i en annan tråd och frågat vart jag kopplar på 12V för att kolla funktionen. Gissar på den ensamma gul/gröna kabel men vill inte chansa. Dubbelkontakten ovanför verkar vara den variabla styrningen.

Aha okej tack! Ska köpa nya spridare. Fick up[…]

Liten vårstädning, i alla fall på[…]

https://www.digasoft.se/instrumentpanel/ Backa.

Problem med Carplay Senus

Framförallt telefonerna kan ha stor påv[…]