Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av V70fas2ägare
Hej,
Fick nu en dag upp ett felmeddelande i displayen om att halvljuset på högersida har slutat fungera ”glödlampsfel halvljus”. Jag gick ut och kollade och såg att halvljuset inte lös. Åkte och köpte en ny lampa och efter jag nu monterat den nya lampan så återstår felet. Felkoden står kvar och lampan lyser inte. Vet någon vad detta kan bero på eller vart jag ska kolla efter fel i första hand? Är en Volvo v70 fas 2 från 2008.
Tack på förhand!
Användarvisningsbild
av Steffe3
Spontant så kan det vara ballasten om du har xenon, testa att skifta lampan till andra sidan så visar det sig rätt snart.

Lyser den där, så behöver du en hel ballast. Finns antingen på bildelsbasen, diverse svenska butiker eller utomlands :-)
Användarvisningsbild
av rejsbo
Hej.
Jag har råkat ut för samma sak.
Det började med att höger halvljus lös för högt, efter några dagar slocknade höger halvljus, och helljus att lysa.
Jag köpte en begagnad ballast och bytte, men fick det inte att lysa iaf.....
Jag har en 2015 V70 D4 med xenon...
Kan man få en funktionstest hos Volvo utan att bli skinnad?
Ska kanske tillägga att jag monterat LED i helljuset, och lagt kopplingarna i lamphuset, om det kan ha någon betydelse?
Användarvisningsbild
av rejsbo
Jag har bytt tillbaka till H7 i helljuset, men ingen skillnad...
Skulle vara spännande att testa någon annans strålkastare, då kan man lättare avgöra var felet ligger....
Användarvisningsbild
av fjohan82
Testat att byta hela strålkastaren mellan vänster och höger och se om det lyser?
Användarvisningsbild
av rejsbo
Det har jag inte gjort, testar det i morgon....
Användarvisningsbild
av rejsbo
Idag testade jag att koppla vä strålkastare på hö sida, men det skiljer nog i kontaktstycket.
Den tändes inte, så man måste nog testa med en höger strålkastare.... ;(
Användarvisningsbild
av fjohan82
Testat med en annan lampa som du vet fungerar?
Kollat ev säkringar?
Användarvisningsbild
av rejsbo
Jodå, jag har bytt lampa och ballast.
Vet inte vad den andra mindre boxen brevid ballasten är för något?
Den har jag inte bytt.
Säkringar? Det är väl bara en säkring till ljuset?

Du har ingen cirkulation där med dieselvä[…]

Nästa elbil från Volvo?

Jag gillar den utvändiga designen, lite kombi[…]

..Letade efter det idag men måste gå[…]

Råd vid punktering

Hej. Noterade i morse att höger framdäck[…]