Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av ÖIVIN
Hej! På sista tiden har vi märkt att om man gasar på för fullt på hög växel så slirar kopplingen innan den åter greppar och bilen accelererar. Man ser tydligt att varvtalet ökar utan att hastigheten ökar i prpoortion till motorvarven.
Någon ide? Kan man justera kopplingsvajern eller måste man byta lameller? Det är en V70 2010 2,4D .
Användarvisningsbild
av TommyP86
Kan inte rekommendera att manuell-lyfta ner den. Den är väldigt tung, inte på nåt vis m56 eller m90-vikt, utan tung. (Jag har gjort det och det är väl meckigt alltså) Använd minst 4 händer och en domkraft med egensnickrad hållare till lådan. Men lyft rekommenderas varmt.

Du behöver inte verktyg till kopplingen om den är ny, den levereras förspänd. Ska du demontera och remontera behöver du verktyg för att spänna upp Sac-skivan.
av ÖIVIN
Ok. Då var jag igång med det här projektet igen. Tack för svaren. Tror ni att det kan vara värt att blöda kopplingen utifall det skulle hjälpa? Går det inte att justera kopplingen vid pedalen?
Nästa elbil från Volvo?

Jag gillar den utvändiga designen, lite kombi[…]

..Letade efter det idag men måste gå[…]

Ja det är bra poänger, nu har jag ju ial[…]

Packbox fræmre på vevaxel

Hej! Tænker byta kamrem/V.P på min V60[…]