Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Karaji
#1502150
Nyligen köpte en v70 2015 som det har gått 9500 mil , har olje läckage och under körningen har lite vibration , finns det koppling mellan oljeläckage och den skakningen ?
Användarvisningsbild
av apersson850
#1502224
Jag vet inte riktigt hur man ska kunna svara på det utan att veta var oljan läcker ut? Det är nog svårt nog även efter att veta det, kan jag föreställa mig.
Användarvisningsbild
av Karaji
#1502355
idag fick info av mekonomen att oljan läcker från vevaxeln , packboxen från motosidan . vad kan vara orsaken på en volvo som har gått 9000 mil ?
Användarvisningsbild
av apersson850
#1502417
Låter ju inte speciellt troligt att det skulle ha med vibrationer att göra. Om den inte hamnat konstigt på något sätt, men då skulle jag snarare förväntat mig att det sprutar ut, inte läcker.
Varför den läcker är inte gott att veta. Jag har haft en packbox som läckt på min XC70, men det var till vakuumpumpen. Otur, kanske?
Användarvisningsbild
av Karaji
#1502445
Tack för svaret ! just det , det kan vara otur , någon mekaniker sa det kan vara olje över gräns så att motoren pressar oljan och när det finns mer olja i motoren , under press hamnar från här och där !
av S6024t
#1503046
Byt mekaniker,vilken stolle,,möjligen en igensatt vevhusventilation kan trycka ut olja...
av MrCougar
#1503051
Förutsätter att verkstan har kollat vevhus vent så den är ok samt oljenivån. Men om det blir kostsam operation med demont mont vxl + koppling för byte av packbox kan man ju alltid testa ett oljebyte och gå upp ett steg i viskositet samt pytsa i 3 % omega 917
av linkan62
#1503315
Att packboxen skulle läcka mellan motor o låda har jag inte hört. Däremot är det ganska vanligt att packboxen läcker vid vevaxelhjul. Dvs på kamremssidan. Enkelt att byta när man väl har demonterat kamremen. Nu har du inte riktigt nått upp till vare sig miltal eller ålder på remmen och fixar du inte själv så skulle jag byta kamremskitet iaf. Detta förutsatt att läckaget kommer därifrån. Annars är denna franska delikatess en mycket pålitlig motor som håller i många mil. Sitter i många olika modeller såsom V70, V50, V50. Å givetvis i PSA gruppens egna modeller. Sen finns den hos Ford, Mazda o kanske nått mer märke.

Var dock noga med oljebyte. Oljan ska också ha rätt specifikation. Själv byter jag efter 1000 mil i min D2a. Lite överdrivet kanske men inga stora pengar i sammanhanget.

När det gäller skakningar/vibrationer. Ja då är frågan när, gaspådrag? Stillastående? Osv
Reparera läckande AC

Rören på torkfiltret är dock betyd[…]

Jag var inne på evaluering av skadorna ig&ar[…]

AC problem Volvo S80 2000

Hej! Hoppas att jag lagt tråden rätt. […]

Hittade kompletta motorer på AliExpress f&[…]