Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Mrmm
Hej alla Volvo proffs!

Behöver eran hjälp.

Kör idag en XC70 D4 AWD Manuell -16 som rullat 14.000 mil
Servad enligt servicebok och har genomfört alla Volvo kampanjer som har varit aktuella.

Min fråga till er,
Har upplevt att sen rycker/hackar vid 120-130km/h ca 2,1-2.200 i varvtal.
Upplever det som att den tappar ”kontakt” sen vidare igen. Gasar jag på så är det inga konstigheter utan just när man kör jämn hastighet o varvtalen är strax över 2000 varv. När jag har kört manuellt så händer det när man håller jämn gas, o vill påstå när man håller ca 5-10% nedtryckt pedal.

Har provat med farthållare och utan farthållare med samma resultat.

Gjorde en felsökning idag och inga felkoder dök upp.

Någon som har haft samma fel?

Tackar på förhand!
av Gabriel
Välkänt problem som många har rapporterat om under flera år. Även på XC60 med samma motor finns fenomenet, finns minst en tråd om problemet, kanske fler.
Min bil har samma beteende, ytterst sällan det inträffar dock, men det beror ju även på vad man har för körmönster. Precis som du skriver så uppträder bara problemet vid ca 100-120 km/h och vid mycket lätt och jämn gas.
Så vitt jag vet har inte Volvo någon lösning.
av HakanF
Vilken diesel har du tankat (tanka, cirkel k, preem, st1 osv) har du provat någon annan diesel?
Har du provat någon dieseltillsats typ dieselnektar eller biltemas tillsats?
av Gabriel
Personligen tror jag inte det handlar om något mekaniskt fel eller bränslerelaterat fel. Det är allt för många som har upplevt samma fel vid liknande förhållanden och dessutom verkar inga äldre årsmodeller vara drabbade.
Jag tror det är ett mjukvarufel/bugg som finns på just dessa modeller. Vidare tror jag att problemet är för subtilt och litet för att Volvo skulle ta fram en uppdatering. Enligt min tekniker fanns det 2020 ingen fix för detta i alla fall.
av Mrmm
Hej!

Har tankat på Cirkel K. Inte kört med någon tillsats.. men bra idee ska prova det idag.

Har bokat in den på Volvo i nästa vecka. De tror att det kan vara med någon givare kopplat till intercoolern.
Användarvisningsbild
av apersson850
Ja, den är lite klassisk, tydligen. Jag bytte min för ett tag sedan. Men mitt problem var helt annorlunda. Ibland tappade bilen orken nästan helt. Då fick jag gasa ner i botten för att väcka den till liv igen. Sen kunde den gå dagar, eller veckor, eller två minuter innan det hände igen. Mest märktes det om jag drog tungt släp.
Ny TMAP-givare och det har inte hänt än. Fast min är ju en 2012, så den är inte av sista årsmodellerna.
av Mrmm
Vi får se får uppdatera er nästa vecka när jag har haft den inne.

Upptäckte en konstig grej idag när jag körde bilen. Låg runt 90km/h på en raksträcka, plant så värken nerförsbacke eller uppförsbacke så visade den en förbrukning på 10l/100km.. tänkte Vafan är detta så släppte gasen och då kom den ner till 3,2l/100km med kopplingen nedtryckt. Tryckte på gasen o släppte igen så gick den ner till 0l/100km.. 3 min senare samma skit igen.

Någon som har upplevt samma?
Användarvisningsbild
av Steffe3
Trycker du ner kopplingen så jobbar motorn på tomgång, släpper du gasen så rullar bilen bara (därmed ingen förbrukning).

Så den biten låter helt normal. Även vanliga förbrukningen låter rätt normal för en stor motor med AWD skulle jag tycka.
Rost vid gångjärn baklucka V60 2021

Uppdatering: Volvo vill inte ta i ärendet o[…]

Av ren nyfikenhet (alltså inget aggressivt[…]

Åtdragning vattenpump B230E

12Nm var det jag drog, provade 14Nm men våga[…]

B30a i en 740?

men bortsett från regg, så undrar jag […]