Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1500132
Hej alla,
Volvo S80 II 2011, D3, Automat.
Jag har fel på kurvljuset, bägge sidor.
I varvräknarhuset lyser "fel på strålkastaren".
I det vänstar huset lyser symbolen för fel på kurvljus.
Vad är det som styr att ljuset rör sig med rattutslaget? Var sitter "mojängen"? Mekaniskt?
-Per
#1500184
Det sitter lite överallt.
Själva ställmotorn sitter i strålkastaren, liksom drivenheten för ställmotorn. Den sitter under strålkastaren.
Resten av logiken är olika beroende på årsmodell. I din bil finns det nog en HCM (Headlight Control Module) till höger under huven. Den får signaler från CEM (Central Electronic Module), som i sin tur hämtar information om rattens vridning from SWM (Steering Wheel Module) och bilens höjdläge från SUM (SUspension Module). Om bilen inte har Four-C plockar HCM in informationen om bilens höjdläge direkt från givarna på höger fram- och bakhjulsupphängning. Hastighetsinformationen kommer från BCM (Brake Control Module), som har hjulens ABS-sensorer kopplade till sig.

I ditt fall känns det som att felet är nära strålkastarna. Om en inte fungerar som den ska styrs inte den andra heller, så det behöver inte vara fel på båda för att ingen ska fungera. Efter en rådjurskollision hade jag en tid en strålkastare utan ABL, innan rätt reservdel hann in. Då fick jag samma felmeddelande som du har, för den ena strålkastaren hade ju en trasig styrenhet i strålkastaren (den fanns inte där alls). Men i min bil finns ingen HCM. Den funktionen är övertagen av CEM i senare modeller.
#1500316
Skrev ett svar igår men tydligen kom det aldrig upp:
Under Leverans hittar jag:
HCM-B10441C Givare bakaxel - Generellt elektriskt fel - Felaktig spänning.
Under Meddelande CC;
Strålkastare, Ljushöjdsreglering felaktig/fungerar inte, DC
Textfönster och varningssymbol, Textmeddelande, IV
Strålkastare, Sidoreglering enligt rattutslag felaktig/fungerar inte 9T

Ljushöjdsregleringen verkar fungera. Vid start går ljuset ned, upp och stannar i mitten.
Besiktigade förra veckan utan anmärkning.

-Per
#1500397
Om jag förstår Dig rätt: Om bakre nivåmätaren inte fungerar så fungerar inte heller sidoljuset?
När jag startar motorn går framljuset i backen, sedan i topp och slutar i mitten. Gjorde ljuset det hos Dig också?
-Per

Till och med här börjar det bli lite v&a[…]

Ingen såg det komma när hela huset &au[…]

Missljud höger bak v60cc II

Förmodligen har den en hållare bakom in[…]

Söker köpråd - XC90 V8

Gamla xc90is kan bli riktigt dyra att hålla […]