Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Robomat
#1496761
Så förbannad nu! Köpte en V70 D3 2016 för ett par år sedan. Nu dags för service 14 700 mil. Vad ända in i helvete, fick nu veta att Volvo ändrat kamremsbyte från 24 000 mil till 15 000 mil. Fy fan 12 000 kr fattigare, jag som tänkt att det var lugnt och lätt skulle köra några tusen mil till och sedan sälja innan ett kostsamt kamremsbyte. VEA motor, vad är det egentligen för skräp. Är uppriktigt förbannad och besviken på Volvo. Min försäkring täcker maskinskada upp till 15 000 mil ska jag sälja bilen illa kvickt för att undvika obehagliga kostsamma överraskningar?
Användarvisningsbild
av Steffe3
#1496763
Det är (snart) 3 år sedan det ändrades dock, så man tycker ju att du borde fått den informationen vid köpet. Fast det kanske var privatköp? Då är det förstås svårare att få all information.

Annars hör jag inte så mycket om några vanliga fel (som i frekvent).
av dannesk
#1496768
Kamremsintervallet på VEAn ändrades ju för 3 år sedan så detta bör ju vetat om du undersökt bilmodellen innan köpet, har ju stått överallt. Kamremsbyte kostar inte 12.000kr och varför skulle du "illa kvickt sälja bilen för att undvika obehagliga kostsamma överraskningar"? Vad är det mer för överraskningar du syftar på bara för att kamremsintervallet ändrats, den kostnaden kommer ju oavsett?
av frippe64
#1496771
Robomat skrev: fre 22 apr 2022, 19:47 Så förbannad nu! Köpte en V70 D3 2016 för ett par år sedan. Nu dags för service 14 700 mil. Vad ända in i helvete, fick nu veta att Volvo ändrat kamremsbyte från 24 000 mil till 15 000 mil. Fy fan 12 000 kr fattigare, jag som tänkt att det var lugnt och lätt skulle köra några tusen mil till och sedan sälja innan ett kostsamt kamremsbyte. VEA motor, vad är det egentligen för skräp. Är uppriktigt förbannad och besviken på Volvo. Min försäkring täcker maskinskada upp till 15 000 mil ska jag sälja bilen illa kvickt för att undvika obehagliga kostsamma överraskningar?
Att intervallet ändrats beror väl på att Volvo funnit att remmen inte håller 24000 mil. Detta är ju något att vara glad och tacksam för, jag skulle vara förbannad om intervallet inte ändrats och remmen brustit före 24000 mil.
av HakanF
#1496773
Fast kamremmen är enkel att byta på de motorerna. Så kolla med annan verkstad, de borde gå att få bytt för halva priset.
Användarvisningsbild
av Cotag
#1496786
En Gates kamremssats går på under 2k, 3k med vattenpump (den byter inte auktoriserad volvoverkstad normalt). 2-3 k för byte av på en mindre verkstad. Allt som allt inte över 6k.
Användarvisningsbild
av apersson850
#1496789
Ändå kör jag den femcylindriga på 6 dl/mil på längre turer och 7 deciliter i snitt. Inklusive släpdragning ibland då. Så den är inte dyr i drift den heller.
av dannesk
#1496790
valln skrev:Diesel-VEA går säkert 1-2 dl billigare per mil än gamla femman så på några tusen mil är kostnaden glömt.
Förutsatt att man inte måste byta eller renovera motorn pga oljeförbrukningen på VEAn. Några tusenlappar extra vid en service för lite tidigare kamremsbyte istället för att riskera motorhaveri känns inte som en deal-breaker oavsett bil anser jag.

Normalt ska den visa ungefär 0,5V med kall m[…]

Tror också att det är den vita och brun[…]

Har batterierna varit fulladdade? Och vad har det […]

Vaccumslangar till 940

Har du koll på vad det är för dime[…]