av LaP66 - fre 22 apr 2022, 16:48
- fre 22 apr 2022, 16:48
Som nybliven Volvo ägare igen (senaste var en 850GLT 1992
) så är jag lite fundersam kring uppdatering av mjukvara för motor och växellåda.
Min PST informerade mig att det finns ny uppdaterad programvara för både motor och växellådan.
Bilen har bara gått 6.800mil och är servad varje år samt att jag har bytt olja i växellådan (spolade med 16 liter och sen sista fyllningen med nivåsättning vid 50 graders oljetemperatur) och Haldex-5 kopplingen.
Vid oljebytet i lådan nollställde jag även oljeräknaren.
Bilen går väldigt bra och växlar oerhört mjukt och fint samt att bilen bara drar ca 0.61-0.63 liter/mil vid normal 90-100kmh landsvägskörning (med dubbdäck).
Då jag läst mycket om VAG bilars problem vid uppdatering av motorns mjukvara för att klara lägre utsläpp efter avslöjandet om fusk så blev många VAG ägare missnöjda då motorerna blev svaga och drog till och med mer bränsle.
Vet någon vad de nya uppdateringarna skall förbättra?
Gissar att lådan får adaption nollställd vid uppdateringen?
Bör jag låta bilen bli uppdaterad?
) så är jag lite fundersam kring uppdatering av mjukvara för motor och växellåda.Min PST informerade mig att det finns ny uppdaterad programvara för både motor och växellådan.
Bilen har bara gått 6.800mil och är servad varje år samt att jag har bytt olja i växellådan (spolade med 16 liter och sen sista fyllningen med nivåsättning vid 50 graders oljetemperatur) och Haldex-5 kopplingen.
Vid oljebytet i lådan nollställde jag även oljeräknaren.
Bilen går väldigt bra och växlar oerhört mjukt och fint samt att bilen bara drar ca 0.61-0.63 liter/mil vid normal 90-100kmh landsvägskörning (med dubbdäck).
Då jag läst mycket om VAG bilars problem vid uppdatering av motorns mjukvara för att klara lägre utsläpp efter avslöjandet om fusk så blev många VAG ägare missnöjda då motorerna blev svaga och drog till och med mer bränsle.
Vet någon vad de nya uppdateringarna skall förbättra?
Gissar att lådan får adaption nollställd vid uppdateringen?
Bör jag låta bilen bli uppdaterad?
Senast redigerad av 1 LaP66, redigerad totalt 0 gånger.

- By JonasHockey