Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Har efter 10 år och 17 000 mil hittat ett (dolt) tillverkningsfel på toppen till vår D5 motor. Problem uppstod med avluftning av systemet efter vattenpumpsbyte och efter många besök och bogseringar till verkstad för hög motortemperatur och förlust av värme i kupén, har vi nu lyft av toppen och konstaterat att det saknas hål mellan kylkanalerna och avluftningsanslutningen i toppen. Från avluftningsanslutningen går det en slang tillbaka till expansionskärlet och på min bil flödar ingen kylväska i den.

Är det någon mera Volvo-ägare som har dessa symptom med hög motorvärmare och förlust av värme i kupén?
Har ni kollat slangen tillbaka till expansionskärlet?
Vore intressant att höra om fler har feltillverkad topp utan att kanske veta om det!

Skobes Bil AB i Nyköping vill inte ta frågan med Volvo personbilar då de inte vet hur kylningen på D5:an skall fungera och om det skall vara hål där eller inte trots att vi jämfört med både andra bilar och en ny topp :crying: De resonerar som Tage Danielsson om Harrisburg-olyckan, det är så osannolikt att det inte är sant trots att det har hänt.
Har markerat med grönt i bilden det rör som går från gaveln på toppen tillbaka till expansionskärlet för att automatiskt evakuera ev. Luft i systemet. Bilen har vacuumsugits ett antal ggr men problemet med luftfickor återkommer eftersom den automatiska avluftningen inte fungerar. Att det inte varit problem tidigare är olyckligt för då kanske tillverkningsfelet upptäckts under garantitiden.
Bilagor
56634206-3D25-46C0-B2EB-E96A39EB8B78.jpeg
56634206-3D25-46C0-B2EB-E96A39EB8B78.jpeg (78.38 KiB) Visad 1171 gånger
Har en bil på jobbet med liknande motor som det inte blir någon värme i utan att varva 3000 varv och då kommer det lite och släpper man ner den på tomgång så försvinner värmen igen. Tar man bilen kall och kör den varm så blir det inget tryck heller i kylsystemet, inget vatten försvinner. Bilen kommer upp i 89gr varm.

Det visade sig iallafall att skruvarna fanns som r[…]

Stängning av 3G och 2G. VOC?

Jag slog in mitt vin-nr och fick reda på att[…]

Köpa begagnad XC40 fr 2024

Det är väl Core som har mindre belysni[…]

slungdiff på 945

Har en -98 945 fulltrycks turbo med SE paket, hur […]