Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej forumet!
Behöver er hjälp... Äger en V70 D2 automat från 2014. Inhandlad för ett år sedan och strax uppe i 17000mil.
Senaste veckan har växellådan börjat växla upp till högre växel än vad bilen klarar av. Enkelt förklarat kan jag säga att när bilen borde ligga i 3an så växlar den ganska snabbt upp till 4an och så vidare. Märks i hastighet 30-60. Resultatet blir att varvtalen sjunker från bekväma varvtal till 900-1000. Bilen går då tungt och växellådan kanske växlar ner igen, eller så får jag trycka till på pedalen för att tvinga bilen att göra det.
Olja bytt i lådan ca 1500mil sedan. Upplever inte ryck eller hack från lådan.
Några idéer? Mjukvaruproblem? Någon givare som gett sig?
Tack på förhand!
Bytet av olja i växellådan gjordes av Bilia i samband med service hos dem. Detta gjordes av förra ägaren ca 500 mil innan vi köpte bilen så jag har inte fler detaljer än så tyvärr.
Kan det vara lönt att ge sig på ett byte till?
Bilen har som sagt fungerat perfekt i nära 1000 mil sedan vi köpte den, inte upplevt något konstigt tidigare.
Olika varianter på interna oljeläckage i växellådorna kan ge upphov till felaktiga växlingar. Lådans styrning försöker göra det den ska göra, men ventilpaketet reagerar inte på det sätt som den förväntar sig.
Be verkstad kolla nivån och återställa TCM, så växellådan gör en ny inlärning.
Eventuellt så finns det interna felkoder så lika bra att åka till någon med riktig utrustning.
Kör alltid med AC igång, men läste andra trådar där det tagits upp :-)

Har en enkel OBD2 läsare som jag skall koppla upp och kontrollera om det finns någon felkod.

Vad tror ni om att åka till en verkstad som spolar lådan kontra att åka till Bilia? Kan en vanlig verkstad återställa lådan så att den kan adaptera sig igen?
Testa min lilla enkla OBD2 läsare och mycket riktigt fick den ingen signal med vår v70 :P

Körde en sväng med bilen ikväll och då växlar den som den ska, alltså tvingar inte upp sig på en högre växel än den ska. Får ändå ta en sväng in till Volvo för att snacka med dem, men det får vänta ett par veckor pga flytt!

Det visade sig iallafall att skruvarna fanns som r[…]

Stängning av 3G och 2G. VOC?

Jag slog in mitt vin-nr och fick reda på att[…]

Köpa begagnad XC40 fr 2024

Det är väl Core som har mindre belysni[…]

slungdiff på 945

Har en -98 945 fulltrycks turbo med SE paket, hur […]