- lör 12 mar 2022, 21:49
Hej.
Jag har en V70 från 2014 D4 med 23.000 mil på mätaren.
Den går bra och har inga problem.
Den har under sin livslängd servats lite om vart annat hos Volvo respektive andra verkstäder.
Växellådoljan har dock aldrig bytts.
Nu till mina frågor;
1. Är det någon idé att byta växellådsolja efter 23.000 mil? Har läst att många varnar för att dels lådan kan rasa, samt att den kan sluta fungera p.g.a. att det inte är tillräcklig friktion i oljan efter bytet, om lameller är slitna osv.
Kan även tillägga att de absolut flesta av dessa 23000 mil är motorvägsmil. Har sällan plågat lådan med tunga släp osv.
2. Någon som har erfarenhet av vad en verkstad tar för bytet?
3. Det verkar gå åt en hel del olja, iaf om man ska göra som den här killen;
Det intressanta med denna killen är ju att han använder en billiga olja för att skölja lådan, och slutligen volvo original olja som han tänker "köra" med.. Han sköljer lådan (2 l åt gången) typ 7 ggr eller nåt,, för att få ut all den gamla oljan.. Med andra ord bör det vara en betydande del "billig-olja" kvar i lådan när han är klar med bytet.?
Hur många sköljningar gör Volvo om man anlitar dom?
Jag har en V70 från 2014 D4 med 23.000 mil på mätaren.
Den går bra och har inga problem.
Den har under sin livslängd servats lite om vart annat hos Volvo respektive andra verkstäder.
Växellådoljan har dock aldrig bytts.
Nu till mina frågor;
1. Är det någon idé att byta växellådsolja efter 23.000 mil? Har läst att många varnar för att dels lådan kan rasa, samt att den kan sluta fungera p.g.a. att det inte är tillräcklig friktion i oljan efter bytet, om lameller är slitna osv.
Kan även tillägga att de absolut flesta av dessa 23000 mil är motorvägsmil. Har sällan plågat lådan med tunga släp osv.
2. Någon som har erfarenhet av vad en verkstad tar för bytet?
3. Det verkar gå åt en hel del olja, iaf om man ska göra som den här killen;
. Är han överambitiös, eller ska man verkligen behöva gå och köpa 24 l olja?
Det intressanta med denna killen är ju att han använder en billiga olja för att skölja lådan, och slutligen volvo original olja som han tänker "köra" med.. Han sköljer lådan (2 l åt gången) typ 7 ggr eller nåt,, för att få ut all den gamla oljan.. Med andra ord bör det vara en betydande del "billig-olja" kvar i lådan när han är klar med bytet.?
Hur många sköljningar gör Volvo om man anlitar dom?

- By Sasjjj