Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

akterspegel skrev:Jag har samma meddelande samt symptom på min C30 drive med 1,6 diesel och de sade inte något om det på besiktningen. Verkstaden hade inte tid att fixa det före besiktning och de sade att besiktningen bryr sig inte om meddelanden sålänge motorlampan är släckt vilket de hade rätt i.
Bilen blev godkänd, det blev bara en bra att veta notering om felet på glödstiften.
Drag av kontakten på toppen av glödstiften. Uhm-mät mellan jord och topp på stift. Är det ingen kontakt så är det bara att byta.
Mina gick 26000 mil.
Se till att motorn ät varm. Beväpna dig med 8mm långhylsa 1/4 tum. Börja från höger där det är lätt att komma åt. Det vänstra är svårast och går inte att se.
Är stiftet sotigt så går det inte att dra ur. Man får då dra i det med en tång samtidigt som man vrider fram och tillbaka. Försiktigt så det inte går av

Lycka till!
kvillebäck skrev:Drag av kontakten på toppen av glödstiften. Uhm-mät mellan jord och topp på stift. Är det ingen kontakt så är det bara att byta.
Mina gick 26000 mil.
Se till att motorn ät varm. Beväpna dig med 8mm långhylsa 1/4 tum. Börja från höger där det är lätt att komma åt. Det vänstra är svårast och går inte att se.
Är stiftet sotigt så går det inte att dra ur. Man får då dra i det med en tång samtidigt som man vrider fram och tillbaka. Försiktigt så det inte går av

Lycka till!
Tack för tips, bilen har gått 28000 och startar o går bra men jag ska byta stiften innan nästa vinter. Tack o hej för den här gången/Henry...

Jag igen. För felkoderna: ECM-P246386 Diesel[…]

Mackans Garage tror jag det var. Jupp, hä[…]

Köpa begagnad XC40 fr 2024

@Soffantjejen , Man får ju hitta det som g&[…]

Är det den nyare motorn med 5 st tändspo[…]