Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Volvorookie
Hej!

Jag har haft bilen inne på service idag när jag kom hem så läste jag genom serviceanmärkningarna och då var det "Felkod på TMAP-givare". Jag har ingen motorlampa eller så på instrumenpanelen och jag har inte märkt något fel. Kan tycka det är lite dåligt att dom inte skriver ut vad felkoden var men antar att det bara är att byta den oavsett? Och det finns bara en? Är det en sådan han byter här tro?
Hur ska jag veta exakt vilket art nr jag ska beställa?

Volvo XC70 D4 2015 manuell (ska vara skillnad tror jag?)

Tacksam för hjälp och svar.
Japp det är en 5a. :)

Den drar 6,1-6,2 på hyfsat långa körningar. Kan TMAP-givaren ställa till med förbrukningen eller är 6,1-6,2 vanligt? Dvs att den drar lite, lite för mycket?
Användarvisningsbild
av MartinS
Läs på givaren vad det är för boschnummer så kan du beställa den till hyfsad kurs.
Tmap är den som är i videon.
MartinS skrev:Läs på givaren vad det är för boschnummer så kan du beställa den till hyfsad kurs.
Tmap är den som är i videon.
Problemet är att jag för tillfället bor i lägenhet och jag ska låna garage för att fixa det ca 20mil enkel väg. Så skulle vilja beställa den innan om det är möjligt så det inte blir två resor och plocka ner det två gånger. :) Samtidigt vill jag ju inte beställa fel heller.. Livet är krångligt ibland :)

Men man kan spika att det är den under luftburken alltså? :) Vad har den för uppgift? Laddluftstryckgivare? Är felkod alltid att det är sönder - typ?
Användarvisningsbild
av MartinS
Du kan nog utläsa numret på givaren utan att demontera något, bra syn och en ficklampa:)

Det är en laddtryckgivare och lufttemperaturgivare i en enhet.
MartinS skrev: ons 23 feb 2022, 21:45 Du kan nog utläsa numret på givaren utan att demontera något, bra syn och en ficklampa:)

Det är en laddtryckgivare och lufttemperaturgivare i en enhet.
Tack för svar! Jag får testa imorgon om jag lyckats se något då. :)
Användarvisningsbild
av Steffe3
pb81 skrev:
Steffe3 skrev: ons 23 feb 2022, 19:54 Borde vara en femma, eftersom AWD inte finns till VEA.
Ahh man ser ju inte signaturen i mobilen =)
Sant, den där har man gått på några gånger själv också :oops:

Kilometrarna har krympt i kylan?

Hög tomgång

Fortsatt problem. Men nu går bilen riktigt b[…]

Läs ut felkoderna så har man någo[…]

slungdiff på 945

1 - kolla om lappen sitter kvar på bakaxeln.[…]