Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej, hade nyligen problem med etanoladaptionen av men det problemet löstes.

Dock har bilen varit svårstartad kall sedan dess (många försök..), har jag stått i garaget på jobbet och startat har den gått igång direkt.

En dag på väg hem dog bilen, den tappade kraft och sedan dog motorn helt. Motorlampan började lysa strax innan den dog men jag hade ingen läsare i bilen. Jag kunde starta och köra vidare ett par hundra meter sen dog den igen. Upprepade ett par gånger, till slut bärgades bilen hem då det var för långt kvar och bilen hade inte ork att gå till slut.

Nu står bilen på parkeringen och jag har bytt följande: vevaxellägesgivare, Bränsletrycksensor, tändstift, spridare, batteri och tempgivare.

Bilen startar direkt men dör även direkt, ingen felkod finns.

Enligt felsökning från tidigare (några veckor sedan) så är bränsletrycket OKEJ enligt verkstad. Jag har känt på diverse slangar men inte sett något märkbart som kan vara vakuumläckage eller stopp.

I min felkodsläsare så är long term fuel trim på 24,2% vilket känns helt off?

Jag har två funderingar till att börja med:

Packningen mellan turbon och motor ser ut att vara lite trasig i ena hörnet, är lite svart runtom men borde detta verkligen leda till att bilen inte vill gå?

Hur mycket tryck ska det verkligen vara från bränslepumpen? Kan det vara så att den är trött? Fast verkstad har ju uteslutit den ändå..

Tack för svar!
Senast redigerad av 1 EmilOD, redigerad totalt 0 gånger.
av EmilOD
UPPDATERING

Skruvat åt muttrarna som sitter på grenröret vid turbon mot motorsidan. De längst till vänster, sett från framsidan av motorhuven, var redan lösa..

Bilen startar nu utan problem som den ska, utan att "tugga" MEN dör direkt efter start, oavsett om jag försöker parera med gas eller inte. I felkodsläsaren läser jag ut datastream från TCM (växellådans styrenhet) där det står:

Start Lock Request Status: Start Not Approved

Jag har en Automatlåda och vad jag kan läsa mig till av den knapphändiga information som finns angående detta så ska det stå Start Approved

All annan information finns där och ändras allteftersom jag byter växel, såsom: Gear Selector Position, Gear According To Solenoids, Gearlever P-position och så vidare...

Någon som har en aning om hur man kan lösa detta? Nyckeln känns igen av bilen vilket bekräftas av felkodsläsaren och den beter sig inte onormalt vid upplåsning eller så, så kan nog utesluta detta. Har redan provat dra ut säkring för TCM och låtit bilen vila men utan någon framgång.
Går det att bygla bränslepumpsreläet ?
Hade ett liknande fel på en 740 som fick ström till bränslepumpen då startmotorn gick men dog direkt man släppte nyckeln.
På den var en kabel av men här rör det sig kanske om stöldskydd som går igång av någon anledning.
Stöldskyddet dödar ju bränslepumpen och inte startmotorn eftersom tjuven lätt kan tvångsköra startmotorn med en mejsel.

Kan du bygla bränslepumpsreläet och bilen går så är du en bit på väg
Hej, Jag har läst om detta felmeddelande tidigare och det kan vara något med larmet om du har något sådant. När imobilizern får signal skickar den detta meddelande du kan plocka upp med VIDA. Om du har ett larm så kan du prova att bypassa startlåset för att iallafall utesluta larmet.
Låter som något knas med startspärren. Fick det förklarat för mig av en ingenjör på Volvo att själva identifieringen tar en stund (nån sekund eller två) och för att inte folk ska tjura över att det känns segt vid starten så tillåts motorn starta, men är det så att startspärrssekvensen inte godkänner nyckeln så stängs motorn av igen.
Jag har upplevt liknande symtom på min: jag låser upp bilen/larmet, kliver in, drar på mig bältet och startar bilen. Den startar då upp fast dör med en gång. Jag låter 3-5 sekunder passera, sätter i nyckeln och startar igen. Då, oftast, så går motorn igång. Senast i dag så hände Nästan samma sak. Skillnaden var att varvtalet på motorn helt plötsligt var 1300 rpm istället för normala 700-750 rpm. Jag stängde av och startade för tredje gången. Då var varvtalet normalt igen. Jag har funderat på om batteriet kanske är svagt.

Kilometrarna har krympt i kylan?

Hög tomgång

Fortsatt problem. Men nu går bilen riktigt b[…]

Läs ut felkoderna så har man någo[…]

slungdiff på 945

1 - kolla om lappen sitter kvar på bakaxeln.[…]