Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Rimoo
Tjena, finns mängder med trådar ang. strålkastarfel på V70, men hittar ingen tråd som passar mitt problem.
V70 -12
Har en felkod på HCM (Strålkastarfel service erfordras) lyser konstant i färddatorn.
Har inte läst av felkoder ännu.
Antog att de va någon utav nivågivarna men är kluven.
Insåg idag att vänster strålkastare inte reglerar upp och ner vid start. Höger strålkastare gör det och nivån på halvljusen är samma på båda sidor.
Vad kan de bero på att ena strålkastaren inte reglerar?
Känner HCM av fel på strålkastare och inte bara givarna?

Tack!
av Doomis
Om HCM känner av fel? HCMs( Headlight CONTROL module) uppgift ÄR att diagnostisera strålkastarna. Därav ett test av strålkastarna från lägsta punkt till högsta punkt, samt förhållandet till lägesgivarna. Felar det sätts en felkod. Om din strålkastares självkoll inte fungerar så har du felet där. Troligtvis en kass styrenhet på vänster sida.
av Rimoo
Doomis skrev: sön 13 feb 2022, 19:26 Om HCM känner av fel? HCMs( Headlight CONTROL module) uppgift ÄR att diagnostisera strålkastarna. Därav ett test av strålkastarna från lägsta punkt till högsta punkt, samt förhållandet till lägesgivarna. Felar det sätts en felkod. Om din strålkastares självkoll inte fungerar så har du felet där. Troligtvis en kass styrenhet på vänster sida.
Ja att HCM styrenheten diagnostiserar förstår jag ju. Frågan var om HCM även diagnostiserar strålkastarna. I vida så står det att ”Strålkastarfel service erfordras” beror på: Givare fram/bak, allt från kortslutning till kass givare. Därav frågade jag om strålkastarnas styrboxar är inkluderade i HCM eftersom det inte nämns i vida. Men då vet jag, tack för snabbt svar :)
av D32012
Hade samma fel på min. Halvljust lyste rakt i backen. Då det var dyrt innan bes ställde jag upp halvljuset med en 'slangklämsmejsel'Tror det var 5,5mm. Det finns hål bredvid "plåtstickan" som håller ljusinsatsen.

Kilometrarna har krympt i kylan?

Hög tomgång

Fortsatt problem. Men nu går bilen riktigt b[…]

Läs ut felkoderna så har man någo[…]

slungdiff på 945

1 - kolla om lappen sitter kvar på bakaxeln.[…]