Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av AWG66
#1481092
Halloj,
Är det någon som bytt Termostat på en S80 2,4D 2010?
Var sitter termostaten?

Jag har kollat lite på olika butiker och dem verkar svindyra, är det inte en "vanlig" termostat?
av VolvoJull3
#1481240
Den ska sitta under grenröret på förarsidan. Mycket att plocka bort för att komma åt den. Man byter hela termostathuset, har läst priser upp mot 9000:- för jobbet om man lämnar in bilen på volvo verkstad och får detta åtgärdat.
Användarvisningsbild
av AWG66
#1481570
Hej och tack för svar.
Trodde det var som tidigare bilar att man bara köper en ny termostat för ett par hundra och byter.
Är det någon som har en bild/video/beskrivning på hur man byter detta enklast själv för har ingen lust att punga ut 9000:-
Problemet är att när det blir kallt ute så tänds "Kylsystem Service Erfordras" samt att värmen i kupen är väldigt bristfällig även då den står på max.
Övrig tid på året är allt ok

//Anders
Användarvisningsbild
av pb81
#1481585
Det är inte så att du kör utan dieselvärmaren då? Långa turer med för låg temp kan visa det meddelandet.
Användarvisningsbild
av AWG66
#1481641
Hur menar du kört utan dieselvärmaren?
Den används väl inte då man kör?
Den har jag endast använt ett fåtal ggr för flera år sedan då jag vill ha varm bil på morgonen
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1481643
AWG66 skrev: mån 03 jan 2022, 17:32 Hur menar du kört utan dieselvärmaren?
Den används väl inte då man kör?
Den har jag endast använt ett fåtal ggr för flera år sedan då jag vill ha varm bil på morgonen
Det finns ett autoläge på värmaren, så den ger motorn stöd att hålla värmen under färd.
S80 2010.JPG
S80 2010.JPG (81.87 KiB) Visad 1061 gånger
Användarvisningsbild
av AWG66
#1482765
Tack för svaren, verkar som det funkar nu efter jag följde din instruktion. En sak undrar jag dock, varför behöver man hjälp från dieselvärmaren då det endast rör sig om ett par minusgrader ute?
Användarvisningsbild
av apersson850
#1482808
Därför att de här dieslarna har, för att vara förbränningsmotorer, en hög verkningsgrad. Dessutom är de ju dieslar, med fullt flöde av kall luft in i motorn hela tiden, oberoende av belastning. Sammantaget gör det att motorn inte håller sig själv varm när belastningen är låg (inga 150+ km/h, inget släp bakom) när det blir lite kallare ute.

Motorn mår mycket bättre av att vara lite uppvärmd när du startar. Använd värmaren på vintern. Se till att hålla batteriet laddat, bara, om du inte kör långa sträckor varje gång.
av Doomis
#1482856
För att ytterligare få ett perspektiv på det hela så är det svårt att få behaglig temperatur av något som drar ett halvt mjölkpaket per mil som dessutom har en massa på ca 200 kg med 250 grader lägre avgastemperatur mot normal bensinmotor. Och så går väldigt mycket värme till att låta ca 300 grader gå till DPF. Ta då samtidigt i beräkningen en motormassa med kylvätska som är minus -5-10 grader vid start.
Dieselvärmare is the shit.
av mittjagrullar
#1482870
Jag har v70 med samma motor, sålänge termostaten fungerar så kommer du upp i 85-90C ganska snabbt(även utan värmare). Kommer du upp i hastighet(100km/h) så tar det drygt 5 min att komma upp i temp, detta förutsätter att din termostat fungerar.


Jag har monterat tft instrument i min, där ser man hur snabbt motorn blir varm


Skickat från min iPhone med Tapatalk
S90 T5 däck/bromsskivor

När det dags att byta klossar eller ski[…]

Lambdalampa lyser vid gaspådrag

Tack för alla svar! Dessvärre inget som […]

Renovera bakre bromsok

Elektrisk handbroms behöver sättas i ser[…]

Uppgradera bakbromsar.

Jag gjorde det på förra v60 t5 -15. Sk[…]