Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av snowman
Hej,

Jag har en Volvo V70 -08 2,5T som har börjat skrapa när man bromsar, så pass att det känns lite i bilen. Första tanken är såklart uppslitna belägg men de ser halvslitna ut på sin höjd :

Fram :

Bild
Bild

Bak :
Bild
Bild

De som sitter bak byttes kanske för ett år sen.

Om det är en kloss som ställer till det så är det såfall på insidan antar jag? Men är det rimligt att tro att klossarna sliter så pass ojämnt att de skulle vara slut långt innan de på "framsidan?

Det är ju inte superkul att stå o byta detta nu när det är så pass kallt så jag hade hoppats på något annat. Finns det något annat som kan ställa till det på detta vis?

MVH
Användarvisningsbild
av Erik Å
snowman skrev: tor 09 dec 2021, 23:34 .. Men är det rimligt att tro att klossarna sliter så pass ojämnt att de skulle vara slut långt innan de på "framsidan?..
Jodå, om glidkolvsok slutar med just att glida pga kärvande styrpinnar och rostiga glidytor så kan beläggen på ena sidan ta slut väldigt fort..
Sen har skivorna bak en tendens att rosta på insidan, kan vara betydligt värre än på den synliga utsidan..
Användarvisningsbild
av apersson850
Jag har haft skivor som sett hemska ut på insidan men helt OK på utsidan. Man får nästan lyfta bilen för att komma åt att inspektera. Utan att ta bort oket, alltså.
av snowman
Det låter inte som det är så mycket annat som kan generera skrapljud vid broms så jag får ställa in mig på att byta, i värsta fall även skivorna.
Användarvisningsbild
av fjohan82
Det är inte så enkelt att en grundlig rengöring kan göra susen?
Jag har varit med om att salt och sand gör att bromsar skrapar...
Användarvisningsbild
av apersson850
En sten hade jag en gång i oket. Förde ett jädra liv. Trodde ett tag att jag skulle behöva plocka bort oket för att få ut den, men det gick med lite gorillavåld.
av snowman
Hur allvarligt är detta? Har lite svårt att få tag på rimliga klossar och ev skivor. Jag antar att det är metall mot metal vid detta laget på baksidan av skivorna. Skivornas skick idag är relativt bra, det finns en liten kant på utsidan av dem, kanske 1 mm eller så.

Edit : Var ute en sväng och tittade, höger framhjul är rejält nersotat med något brunt, rost kanske? Misstänker att när själva bromsbelägget är nerslitet så blir det metall mot metall och när bilen står lite så rostar det bra här och när man då kör med detta så dammar rosten ner fälgen?
Användarvisningsbild
av MartinS
Det låter som att något kärvar höger fram så inre belägget slitits ner, jag skulle börja där om jag var du.
av snowman
Jepp, har köpt nya klossar och skivor. Finns det något jag bör ge extra tanke vid bytet? Spruta in bromsolja under gummibälgen på bromsoket? Något annat som ska fettas/oljas in?
Kamremsras

Skulle bli väldigt förvånad. Ä[…]

Ökendålig funktion. På min BMW k[…]

Sen kan man fundera om kylvattentemp-givaren m&aum[…]

Stängning av 3G och 2G. VOC?

Ja, vi förlängde VoC till januari 2027 h[…]