Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Samson3
Hej! Är ny här. Hoppas ni kan ge mig goda råd :)

Har en XC70 med en trasig slavcylinder. Det är iaf vad det verkar vara. Verkstan som ska fixa det frågade dock om jag ville byta kopplingen samtidigt, när den ändå är isärplockad. Ca 11000kr för slavcylinder+jobbet och en extra ca 4500 för kopplingen då. Den är en -16 och har gått 13000 mil.

Min fråga är. Är det värt att byta kopplingen "redan"? Känns som den borde hålla ett bra tag till, men tänkt ha bilen länge. Klart verkstan rekommenderar det eftersom det är ekonomiskt för dem. Så därför frågar jag här :)

Tacksam för svar!
Användarvisningsbild
av pb81
Verkstaden bör ju kunna mäta lamellen och sen avgöra om det är lönt att byta. Men de har ju en poäng att byta den när man ändå har allt nere för att inte få den kostnaden vid 20-30 tusen mil sedan. 11 tusen mil på en lamell som är utsatt för "normalt" slitage är ingenting. Justerar man hastigheten med kopplingen så går det ju väldigt fort. Hade det varit min bil hade jag bytt den, så vet man att den håller väldigt länge till =)
av Lövet
jag hade bytt. Visst, det är normalt sett "onödigt" men om man redan behöver byta slavcylinder misstänker jag att grejerna har fått kämpa hårt.
Användarvisningsbild
av apersson850
Jag körde 50000 mil, en hel del med husvagn och släp, med min 854 Turbo. Med samma koppling. Så inte behöver den slitas upp på länge, om man inte misshandlar den.
Det var inget fel på kopplingen då heller, utan det var annat som gav upp.
av Malmstroem
TS har en trasig slavcylinder. Det är i alla fall lämpligheten att byta koppling eller inte i den kontexten jag har diskuterat.

Om frågan var exakt enligt titeln "XC70 BYTA KOPPLING VID 13000", då är svaret nej, det behövs inte. En icke misshandlad koppling håller mycket längre. Men med tanke på att vi nu talar om en koppling som tas ned p.g.a. läckage av bromsvätska i närheten. Det är också en relativt dyr reparation, där det alltid är värt att överväga kopplingsbyte. Därmed tycker jag att det är rätt klart att det är vettigt att också byta koppling i det här fallet. I alla fall utan att kunna kontrollera kopplingen efter demonteringen.

Om tråden nu glidit från TS fråga, till att diskutera det allmängiltiga behovet av kopplingsbyte vid 13000 så har du helt rätt. Det är då samma fråga. :-D

Ja, vi förlängde VoC till januari 2027[…]

Kamremsras

Skulle bli väldigt förvånad. Ä[…]

Ökendålig funktion. På min BMW k[…]

Sen kan man fundera om kylvattentemp-givaren m&aum[…]