Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av snowman
Hej,

Körde en sväng med vår V70 -08 2.5T idag, när vi kommer fram så märker vi att bilen visslar högt på tomgång? Detta försvinner när man börjar driva bilen. Det låter som att det kommer från vänster sida av motorn, där kamremmen sitter.

Vågar man köra 7mil hem med detta?
Användarvisningsbild
av pb81
Svårt att svara på, bäst är väl att lägga upp en video så är det ju kanske lättare att bedöma vad du menar med visslar.
av snowman
När vi startade bilen efter någon timme så hade ljudet slutat så vi körde hem, när vi kom hem tjöt den igen. Kollade oljenivån som då visade något under gränsen men jag antar att det är vanligt när man kört bilen en längre sträcka? Bara 5 minuter senare så hade oljenivån nått minimum.

Här är en video på ljudet :

Gasar man på så försvinner ljudet och det gäller oavsett drivning eller inte, lite svårt att få på video dock.

Det är svårt att lokalisera ljudet men det låter faktiskt som det kommer från själva blocket.
av snowman
Har sökt runt lite på nätet och jag är nu ganska säker på att problemet är en ventil i PCV boxen. Jag ska göra ett test i morgon och se om det finns ett sug när man skruvar av locket till olije påfyllningen.

Det ser ut som att man behöver riva ner en hel del av motorn för att lösa detta? Kanske inte ett jobb för mig även om jag brukar byta grejer på bilen själv. Vad tror ni det kan kosta att få det gjort på verkstad?
av Yaniz
Det är med största sannolikhet membranet i oljefilterhuset som spruckit. Relativt vanligt fel. Volvo byter hela oljefiletrhuset om 2500 kr+arbete. Det är relativt enkelt att byta membranet om du har någorlunda mekvana. Finns att köpa här: https://www.mekster.se/mekster-membran- ... 4TEALw_wcB

Märkligt nog säljer Volvo denna del "löst" i Östeuropa men inte i Västeuropa under OEM-nummer 8642424: https://sprzedajemy.pl/separator-membra ... nr45529537
Senast redigerad av 1 Yaniz, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Taxen47
För 3 år sedan hade jag liknande ljud och trodde att det var nåt med generatorn eller nåt.Lämnade in bilen på Volvo för felsökning.Efter lite väntande så kom mecken och sa att det var en ventil i oljefilterhuset och att det skulle kosta ca 4000kr.Gav klartecken till det.Det som ingick i det var oljefälla,felsökning och nytt oljefilterhus.
av Yaniz
Taxen47 skrev:För 3 år sedan hade jag liknande ljud och trodde att det var nåt med generatorn eller nåt.Lämnade in bilen på Volvo för felsökning.Efter lite väntande så kom mecken och sa att det var en ventil i oljefilterhuset och att det skulle kosta ca 4000kr.Gav klartecken till det.Det som ingick i det var oljefälla,felsökning och nytt oljefilterhus.
Ja, det är just membranet som något felaktigt benämns ventil. Kostar drygt en 100-lapp att fixa själv och relativt enkelt för den som skruvat lite.
av snowman
Har testat lite nu, när bilen är kall hörs det praktiskt taget inget missljud men drar man upp oljestickan så märker man att det är ett väldigt sug där. Tyvärr lät jag motorn gå några minuter innan jag kom på att det var olje nivån jag skulle kolla så jag misstänker att den han att köra upp oljan från tråget för nu var olje nivån åter igen lägre än min.

Jag frågade verkstade för par månader sedan om det inte var dags att skicka bilen på service men de tyckte inte det eftersom den rullat så pass lite sen tidigare service. Jag kan dock tycka att olja är ganska mörk :

Bild

Så vilken tror vi det är som felar här? Är det PCV eller Oljefilterhuset? Och hur allvarligt är problemet? Vågar man köra korta runder inom stan eller måste den stå tills det är fixat?
av Yaniz
PCV och oljefilterhus är i detta fall samma sak. Det är inte bra att köra med övertryck, då det förr eller senare leder till att en packning kollapsar med oljeläckage som följd.

Jag är nästan 100 på att det är ett sprucket membran som orsakar "oljudet".

Ja, vi förlängde VoC till januari 2027[…]

Kamremsras

Skulle bli väldigt förvånad. Ä[…]

Ökendålig funktion. På min BMW k[…]

Sen kan man fundera om kylvattentemp-givaren m&aum[…]