- lör 30 okt 2021, 11:28
#1471662
Hej! Behöver hjälp med följande problem. V70 D5 2008, alltså precis i övergången. Jag byggde om denna som A-traktor till min dotter i juni 2021. Den har gått felfritt med omprogrammerad styrbox tills den en kväll bara stannade. Jag misstänkte direkt att dottern hade råka tankat bensin, men eftersom hon hade 10mil kvar att köra och fyllde efter de 30 liter och körde två dagar innan den stannade så har jag släppt den tanken. Men för säkerhetsskull så har jag tömt tanken och fyllt ny diesel.
Jag har kollat och felsökt följande:
Bränslepump i tanken funkar.
Högtryckspumpen är bytt.
Kamaxelgivare bytt då det fanns en felkod på den.
De flesta kablar är kollade så att det inte finns några kabelbrott.
Mätt upp vevaxelgivaren och den är okej.
Programmerat om styrboxen till original programvara.
Har försökt koll backläckaget på spridarna, men då den bara går på startmotorn så får jag inget backläckage? (Ska väl flöda Ca. 50ml/minut på tomgång)
Till saken hör att till en början så fick jag den att gå på tomgång, men hände inget när man gasade. Vart efter den gick på tomgång så började den gå sämre och jag upplevde att den tappade en cylinder, eller alternativt att den bara gick så lågt i varv att det lät så. Nu börjar jag ha slut på idéer och hoppas någon har några kloka tankat att lägga till.
Jag har pratat med en gammal bekant som skruvar Volvo och han säger att dom haft om D5:or omprogrammerade som A-traktor där styrboxen gått sönder och att man även haft felkod kamaxelgivare. Någon som varit med om det? Finns styrboxar på skroten, men dom är inte billiga, så man vill gärna vara mer säker innan man testar då man knappast får lämna tillbaka dom?
Jag har kollat och felsökt följande:
Bränslepump i tanken funkar.
Högtryckspumpen är bytt.
Kamaxelgivare bytt då det fanns en felkod på den.
De flesta kablar är kollade så att det inte finns några kabelbrott.
Mätt upp vevaxelgivaren och den är okej.
Programmerat om styrboxen till original programvara.
Har försökt koll backläckaget på spridarna, men då den bara går på startmotorn så får jag inget backläckage? (Ska väl flöda Ca. 50ml/minut på tomgång)
Till saken hör att till en början så fick jag den att gå på tomgång, men hände inget när man gasade. Vart efter den gick på tomgång så började den gå sämre och jag upplevde att den tappade en cylinder, eller alternativt att den bara gick så lågt i varv att det lät så. Nu börjar jag ha slut på idéer och hoppas någon har några kloka tankat att lägga till.
Jag har pratat med en gammal bekant som skruvar Volvo och han säger att dom haft om D5:or omprogrammerade som A-traktor där styrboxen gått sönder och att man även haft felkod kamaxelgivare. Någon som varit med om det? Finns styrboxar på skroten, men dom är inte billiga, så man vill gärna vara mer säker innan man testar då man knappast får lämna tillbaka dom?