Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej på er!

Min XC70 II 3.2 AWD har gått ett tag med ett tydligt och ökande missljud i bakvagnen som varierar med hastigheten. Jag lämnade in den på Mekonomen för att kolla hjullagren men de hade lyssnat på dom och det var inget fel. Då hade dom hissat upp den och kört den med växel i och konstaterat att missljudet kommer från Haldexklumpen eller bakaxeln. Något slags mekaniskt fel alltså. Vi testade att byta olja i Haldexen men det hjälpte bara ytterst tillfälligt.
Senare i veckan vill dom ha in den igen för att lyssna mer exakt om det är Haldexen eller någon annanstans i bakaxeln som genererar oljudet. Tills problemet är åtgärdat har dom rekommenderat mig att inte köra bilen i onödan eftersom dom tror att kopplingen kan rasa. Inga felkoder rapporteras, men bilen känns trög och bränsleförbrukningen högre än vanligt (för en 3.2:a :angelo: ) förutom att det låter illa när man kör.

Att köpa och montera ny bakaxel är lagom utanför budget (det skulle kosta minst 60 papp ...) men begagnade reservdelar med garanti verkar dom inte kunna luska fram heller, utan vi tittar därför på beg. delar på Bildelsbasen. Vad jag förstår är det artikel 36050837 som är själva Haldexkopplingen och 36001787 är bakaxeln om hela den behöver bytas. Det dom inte kan bekräfta är vilka delar som passar med exakt min bil med mitt chassinummer och Volvo vill såklart inte prata med dom.

Söker jag på 36050837 får jag upp Haldexar för många olika modeller. Om jag köper en Haldexkoppling som suttit i en XC70 T6 AWD eller i en D5 AWD av samma årsmodell (2009), är det samma Haldex-koppling så de går att byta rakt av? Samma sak med bakaxeln.

Styrenheten/elektroniken i Haldexen går att flytta över från den gamla vad jag förstår.

All hjälp mottages tacksamt. :-D
Kan du spela in ljudet och bifoga här?

Det finns renoverade grejer, både för byte av Haldex och bakdiff för betydligt mindre pengar (även om det fortfarande kommer kosta dig en rejäl slant). Jag har bytt bakdiff i min XC70 som hade ett molande missljud från bakvagnen. Fick en utbytesdiff monterad, min befintliga Haldex-enhet följde med på den nya diffen. Därmed inte sagt att det nödvändigtvis är diffen som ger upphov till missljudet på din bil, men det är ett vanligt fel.
Tack för svar!
sbf skrev:Kan du spela in ljudet och bifoga här?
Hmm, kan bli svårt - jag vet inte riktigt hur det skulle gå till för att få ett hörbart resultat. Men ljudet är tydligt kopplat till hastigheten - vid låga hastigheter är det lågfrekvent och vid höga hastigheter högfrekvent, antagligen med samma frekvens som bakhjulen snurrar. Kör man långsamt hör man ett dova eh-eh-eh-eh-eh-eh som verkar gå med bakhjulens frekvens. Kör man snabbare flyter ljuden ihop och blir ett enda högfrekvent tjut.
sbf skrev:Det finns renoverade grejer, både för byte av Haldex och bakdiff för betydligt mindre pengar (även om det fortfarande kommer kosta dig en rejäl slant). Jag har bytt bakdiff i min XC70 som hade ett molande missljud från bakvagnen. Fick en utbytesdiff monterad, min befintliga Haldex-enhet följde med på den nya diffen. Därmed inte sagt att det nödvändigtvis är diffen som ger upphov till missljudet på din bil, men det är ett vanligt fel.
Var hittade du renoverade grejer? Som sagt ska verkstan lyssna i nästa vecka på om det är Haldexen eller bakaxeln. Nu vet inte jag exakt hur alla delar hänger ihop där bak men jag utgår från att diffen sitter mitt i bakaxeln och att Haldexen sitter brevid. Går det att byta diffen i bakaxeln utan att byta hela bakaxeln? Förvirrad... :-/
Lyssna på den här inspelningen från min bil när jag hade missljud, låter det bekant på något sätt? Kanske lite svårt att höra, svårt att spela in den typen av ljud precis som du beskriver.

https://www.dropbox.com/s/i8n48dk413t5k ... 0.m4a?dl=0

I mitt fall var ljudet mest framträdande runt 80-100 kmh, men det hördes i princip i alla hastigheter över 30 kmh.

Det finns firmor som kan hjälpa dig med byte till renoverad diff, lite beroende på var i landet du bor. Priserna varierar en del, i mitt fall blev det en firma i Ludvika som bytte min för 16,000:- inklusive utbytesdiff med förstärkta lager, olja i Haldex och diff, samt arbetskostnad. De brukar säga 3-4 timmars arbete, men min var klar på cirka två timmar. Antar det beror lite på hur illa fast allt sitter. I min bil är länkarmsbussningarna bytta relativt nyligen så det har varit rivet en gång tidigare.

Det kan så klart vara något annat som låter, knutkors i kardanen, Haldexenheten.. svårt att veta. För mig var det inte 100% klarlagt att det var diffen som lät, men turligt nog försvann ljudet efter bytet.

Är du helt säker på att missljudet kommer bakifrån? Jag tycker det är svårt att lokalisera missljud utan att få hjälp av någon som sitter på lite olika platser och hjälper till att lyssna efter ljudet.
Det absolut vanligaste felet är ju att bakre differentialen går med för låg nivå på oljan och då slits ett lager orimligt fort och det börjar brumma, oftast börjar det höras mellan 80-100km/h.

Jag skulle kolla nivån i bakre differentialen till att börja med.

https://www.blocket.se/annons/dalarna/r ... 5/81058488
MartinS skrev: sön 03 okt 2021, 13:58 Det absolut vanligaste felet är ju att bakre differentialen går med för låg nivå på oljan och då slits ett lager orimligt fort och det börjar brumma, oftast börjar det höras mellan 80-100km/h.

Ja, jag fyllde på 120 ml i min vinkelväxel tidigare i veckan. Inget synbart läckage, men nästan 30k mil på mätaren.. inget missljud heller för den delen, mer förebyggande.
Tack för svar alla.
MartinS skrev:Det absolut vanligaste felet är ju att bakre differentialen går med för låg nivå på oljan och då slits ett lager orimligt fort och det börjar brumma, oftast börjar det höras mellan 80-100km/h.

https://www.blocket.se/annons/dalarna/r ... 5/81058488
Tack för info och för länken!!! Blir kanske en dagstur till Ludvika då...
sbf skrev:Lyssna på den här inspelningen från min bil när jag hade missljud, låter det bekant på något sätt? Kanske lite svårt att höra, svårt att spela in den typen av ljud precis som du beskriver.

https://www.dropbox.com/s/i8n48dk413t5k ... 0.m4a?dl=0

I mitt fall var ljudet mest framträdande runt 80-100 kmh, men det hördes i princip i alla hastigheter över 30 kmh.
Skulle säga att frekvensen på missljudet och hur ljudet varierar med hastigheten stämmer överens med mitt missljud. Jag tycker att ljudet har funnits där länge och jag har i omgångar lämnat in bilen och bett dom kolla hjullager men de har bara sagt varje gång att det inte är något fel på dem och att de inte hör något missljud. Det är bara på senare tid som ljudet blivit mer framträdande och uppträder vid lägre hastigheter.
sbf skrev:Det finns firmor som kan hjälpa dig med byte till renoverad diff, lite beroende på var i landet du bor. Priserna varierar en del, i mitt fall blev det en firma i Ludvika som bytte min för 16,000:- inklusive utbytesdiff med förstärkta lager, olja i Haldex och diff, samt arbetskostnad. De brukar säga 3-4 timmars arbete, men min var klar på cirka två timmar. Antar det beror lite på hur illa fast allt sitter. I min bil är länkarmsbussningarna bytta relativt nyligen så det har varit rivet en gång tidigare.
Ludvika är tre timmars bilfärd från mig så det skulle fungera som en dagsutflykt... förutsatt att lagret i diffen inte rasar helt på vägen då :-D
sbf skrev:Det kan så klart vara något annat som låter, knutkors i kardanen, Haldexenheten.. svårt att veta. För mig var det inte 100% klarlagt att det var diffen som lät, men turligt nog försvann ljudet efter bytet.
Efter att ha läst vad fler skriver här låter det som att oljan slut i vinkelväxeln som skär ihop är ett vanligare fel än Haldexen. Skulle tippa på att det är diffen. Oljan i diffen är aldrig bytt på min men Haldexen är bytt två gånger förebyggande. Men 15-20 papp för att fixa diffen låter som en bättre deal än de 60 papp som Mekonomen hotade med för att byta hela bakaxeln till en ny, minst sagt.
sbf skrev:Är du helt säker på att missljudet kommer bakifrån? Jag tycker det är svårt att lokalisera missljud utan att få hjälp av någon som sitter på lite olika platser och hjälper till att lyssna efter ljudet.
Mekonomen lyfte upp bilen och körde den med växel i och lyssnade varifrån ljudet kom och sade tydligt att den kom från Haldexen eller bakaxeln. På torsdag ska dom lyssna mer noga för att avgöra om det är Haldexen eller bakaxeln. Om det är Haldexen får jag försöka leta rätt på en kompatibel utbytesdel, och om det är bakaxeln tackar jag för deras insats och åker till Ludvika.
Råd vid punktering

Tack alla för snabba, relevanta och vä[…]

Någon tidigare ägare som programmerat b[…]

OBD P0121

Någon som har koll på BJP-kitet eller […]

Kolla så luftningsskruven på brän[…]