Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Fallan
Har fått upp "strålkastarsystem, service erfordras" även på vår nyligen inköpta xc70 my2015. Tycks jaga mig från bil till bil detta problem.
Tidigare hade jag en mondeo med samma typ av givare där jag felsökte med att koppla lös länkaget och manuellt röra armen på givaren utan resultat. Bytte givaren och vips så ploppade aldrig meddelandet upp igen och ljusbilden vart bra.
På volvon vi har nu kom meddelandet till och från under färd från början för att till slut dyka upp varje gång den gör ljusbildstest vid uppstart.
Felsökte på samma vis med givaren bak och konstaterade att ljusbilden inte ändrades när jag manuellt rörde på armen. Beställde en ny givare och skiftade nu ikv men ändå får jag upp samma meddelande vid uppstart efter ljusbiödstestet som ser ut att fungera som det ska. Vad prövar jag härnäst? Måste jag utläsa något i vida på volvon trots att det är samma givare på på forden jag bara bytte?
Användarvisningsbild
av Steffe3
Den lär behöva kalibreras efter byte misstänker jag, antingen hos Volvo, eller om du känner någon i närheten med egen DICE. Möjligt att det kan gå med en icarsoft också, men jag har ingen erfarenhet av dom ännu.
av Kimmen90
Vill minnas att då jag bytte framskärm på min v70 så såg jag något som såg ut som en nivågivare fram också.

Kan det va så att de sitter givare fram också dom spökar
av nissesvolvo
Steffe3 skrev:Den lär behöva kalibreras efter byte misstänker jag, antingen hos Volvo, eller om du känner någon i närheten med egen DICE. Möjligt att det kan gå med en icarsoft också, men jag har ingen erfarenhet av dom ännu.
Behöver ej kalibreras, åtminstone var det så på min -12 när jag bytte.
Användarvisningsbild
av apersson850
Ja, de här bilarna har en givare fram och en bak. Båda på höger sida.
Det finns en kalibreringsfunktion för givarna. Den har jag sett på lokala Volvoverkstaden, när de grunnade över ett fel på mina Xenonstrålkastare. Men det hade inget med nivågivarna att göra, visade det sig.
av Cox
Sitter kontakten till strålkastare fast?
Fick detta felmedd när jag bytte xenon lampan en gång, den lös men nivån justerades inte. Löste sig genom att trycka till lite hårdare på kontaktstycket

Skickat från min SM-A405FN via Tapatalk

av Fallan
Jag har tänkt hinna felsöka lite till nu i helgen men behöver fixa andrabilen först så sambon kan ta den på jobbet ist. :bored:
Jag har inte hunnit till framgivaren då jag som sagt av erfarenhet från tidigare bilat vet att den bakre ofta strular och den inte heller gav någon reaktion på manuell höjning eller sänkning.

Ska kolla framme vid lyktan också men tvivlar då den gör justering upp och ner vid uppstart.
Råd vid punktering

Tack alla för snabba, relevanta och vä[…]

Någon tidigare ägare som programmerat b[…]

OBD P0121

Någon som har koll på BJP-kitet eller […]

Kolla så luftningsskruven på brän[…]