Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej forumet!
Jag har just förvärvat en V70 D5 med påregistreringsmånad Oktober 2011 (årsmodel 2012). Har nu under genomgång av bilen hittat vatten på vänster sida bakom förarstol, när jag tog bort klädseln från baksäteshållet kunde jag konstatera att det åtminstone låg ca 1-2 liter vatten där. Till stor del uppsuget i mattan förstås. Jag har noga läst diverse inlägg på detta forum som påminner om mitt problem men inte hittat rätt. 1) AC dränering kan vara tilltäppt men jag hittar inte slangen på min bil. Någon som vet var den sitter på just min bil? 2) Jag har försökt att förstå om det läcker från ngn av vänsterdörrarna men inte hittat läckage. Har också kollat att spola vatten på dörren och det verkar dränera väl genom botten på dörren där det skall komma vatten. 3) Några på forumet hänvisar till otät framruta men min verkar fin fin och om den var otät skulle väl vattnet först hamna i ngt av framsätesgolven? Jag har kännt lite fukt på förargolvet också men jag tolkar det lilla jag sett som krypfukt från den genomvåta passagerarplatsen bakom. Höger passagerardel fram och bak är kruttorr. Med hopp om goda råd! // Claes
Kontrollera dörrens dränering hål, dom kan vara tilltäppta och då blir det akvarium där och rinner in i bilen. AC tror jag inte ett dugg på, då borde höger sida vara blöt. Den slangen går ner på den sidan nämligen.

Skickat från min SM-A405FN via Tapatalk

Rejser99 skrev: sön 22 aug 2021, 12:04 Kör kupéfläkten på max, rikta all luftström mot ansiktsutblåsen och stäng samtliga utblås. Det rensar ur AC’ns dränering.
Nackdelen är att det sen är svårt att veta om det är det som var felet eller inte.
Jag har nu utfört detta … om jag vill kontrollera att det rinner ur dräneringsslangen … var under bilen bör det rinna? Kort sagt var mynnar slangen ut under bilen?
Cox skrev: sön 22 aug 2021, 12:58 Kontrollera dörrens dränering hål, dom kan vara tilltäppta och då blir det akvarium där och rinner in i bilen. AC tror jag inte ett dugg på, då borde höger sida vara blöt. Den slangen går ner på den sidan nämligen.

Skickat från min SM-A405FN via Tapatalk
Hej! Jag gick ut och gjorde detta igen genom att spola på båda vänsterdörrarnas rutor ned mot dörrsidan … det rinner snyggt ur båda de fyrkantiga hålen på innsidan av dörren längs ned. Inget ”klegg” kommer ut heller som tyder på att de skulle vara igensatta. Detta gäller både fram och bakdörr.
Takräcke Thule Evo (XC60).

Ja, det där ser inte rätt ut.

Köpa begagnad XC40 fr 2024

@Soffantjejen , Man får ju hitta det som […]

Extremt svårstartad s70 2.4T

Är mer van vid äldre Volvo. På dom[…]

Vad händer om du drar en fullgasrepa? Trycke[…]