Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av MHogis
Har ett problem jag skulle behöva få hjälp med.
Jag har en V70 T4 årsm. 2013..

När jag startar bilen så går det ca. 30 sekunder sen så tänds texten -"Auto start/stop service erfordras" i instrumenten.
Fick något tips om att de kunde va dåligt med kräm i batteri. Jag har nu bytt båda batteri, startbatteri + (lilla) hjälp batteri.
Men, texten kommer fortfarande upp efter 30 sek. och start och stopp funktionen fungerar inte.

Jag kan jag hitta på nu då ?
Bara byta båda batteri hjälpte bevisligen inte.

Tacksam för svar.
av MHogis
Steffe3 skrev: tor 01 jul 2021, 18:37 Det brukar väl dessutom stå vad som hindrar S/S från att aktiveras, om man går in via någon meny har jag för mig.
Jo, står något i stil med att batteri är för dåligt eller att det är för kallt. :-/
Användarvisningsbild
av Steffe3
Med tanke på temperaturen så skulle jag nog också gissa på det JohanES sa, har ni nollat BMS (batteriövervakningen) efter bytet?

Det görs antingen genom VIDA eller genom en knappkombination från förarplatsen, som jag tyvärr inte har lagt på minnet. Ska kolla runt lite och se om/vad jag hittar.

Edit: hittade ett klipp direkt efteråt,

When installing new 12V battery in Volvo you should reset the battery monitoring sensor (BMS) with VIDA to "0 days after battery change". Without VIDA just do this trick:
1. Ignition ON position II (press START for 5 seconds), with engine OFF
2. Dipped front lights (low beams) ON
3. Rear foglight - press 6x
4. Alarm lights - press 3x
av MHogis
Steffe3 skrev: tor 01 jul 2021, 19:21 Med tanke på temperaturen så skulle jag nog också gissa på det JohanES sa, har ni nollat BMS (batteriövervakningen) efter bytet?

Det görs antingen genom VIDA eller genom en knappkombination från förarplatsen, som jag tyvärr inte har lagt på minnet. Ska kolla runt lite och se om/vad jag hittar.

Edit: hittade ett klipp direkt efteråt,

When installing new 12V battery in Volvo you should reset the battery monitoring sensor (BMS) with VIDA to "0 days after battery change". Without VIDA just do this trick:
1. Ignition ON position II (press START for 5 seconds), with engine OFF
2. Dipped front lights (low beams) ON
3. Rear foglight - press 6x
4. Alarm lights - press 3x

Tack snälla för tipset.

Det "stora" start batteri bytte de på Volvo, så det borde va fixat.
Sen bytte jag själv det "lilla" hjälp batteri.
Men, detta knep kanske går till lilla hjälpbatteri också ?!?
Användarvisningsbild
av perin
Jag skulle behöva byta mitt batteri till en V70 T4 -14 och har en fundering.
Ska man alltid nolla BMS när man bytt batteri eller är det typ en grej som man kan göra om allt inte fungerar som det ska?
Alarm light, är det varningsblinkersen?
Senast redigerad av 1 perin, redigerad totalt 0 gånger.
Ta bort midjelist XC70

Ja jäklar, den videon ska man nog inte anv&au[…]

Välkommen ut i trafiken

Så var det fixat, tog inte många minut[…]

Då är du i gott sällskap. Vå[…]

Hade samma på min,var lilla batteriet som va[…]