Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av eleganten
Tjo!

Efter att ha avyttrat min S80 Limited Edition härförleden så är siktet inställt på Sveriges vanligaste herrgårdsvagn.

Efter en hel del blocket-surfande och funderingar kring ekonomin tänkte jag be om hjälp. Har idag varit runt i Skåne och kollat på ett antal V70 11-12 samt en V60 -14.

Första V70:in var en T4F -12. Manuell låda, momentum. 22K mil för 65K. Helt okej att köra med sina 180 hästar även om den krängde rejält vid kraftig acceleration. Dock visade det sig att den var rätt tveksam i övrigt.

Expansionskärlet var seriöst lagat med typ våtrumssilikon, framdäcken var från 2012 (visst, de går att byta, men någon som inte tänker på det blir blåst på 3000:- om handlaren inte byter. De hade torrsprickor :-/ ) Serviceboken som skulle vara korrekt var inte det osv. Så den vill jag nästan varna för, fick känslan av att den kommer kosta mycket i tid/pengar.

Nästa på listan var en D2:a -12 med manuell låda, momentum, 18500 mil för 79K. Betydligt bättre intryck av den bilen trots dåliga däck, medföljer 4 m/s däck med OK mönster på alufälg. Dock är jag inte förtjust i m/s däck alls så det ser jag som en bra möjlighet att justera priset.

Problemet är att den var så jäkla slö! Föga förvånande då 115 HK ska flytta 1.7 ton men ändå. Vid långkörning är det säkert inga problem att tugga i sig 100 mil motorväg i 110. Men tanken på att köra med den i stadstrafik eller ens landsväg känns tveksamt. Omkörning utan typ 1 kilometers fritt utrymme kändes också sådär. Fick sedan höra att de är ännu värre med automatlåda.

Tredje bilen va en D3:á -12 med 163 HK och automatlåda, momentum, 25500 mil. 69K
Mer rost (bubblig och brun lack) i hjulhusen än vad jag tycker är rimligt på en 9 år gammal bil. Valde att provköra ändå för att testa på ytterligare ett motoralternativ.

Tydligen använde bilhandlarens kusin bilen under tiden då han sålt sin. Så ja, han gav mig nycklarna till en parfym och rökstinkande (jag slutade nyligen röka efter 20 år, så det säger en del om lukten) bil med Kak-papper och smulor på golvet, redbull-burk och ett kaffe-Katte glas(Wtf?) i mugghållaren.

Direkt när jag lämnade uppställningsplatsen började bilen varna för låg kylarvätskenivå så jag tog bara den absolut kortaste turen jag kunde för att vända bilen. Trots allt ovan var jag väldigt överraskad över hur stabil och kraftfull D3:an kändes jämfört med T4F:en, antar att det är vridmomentet som gör den skillnaden så påtaglig.

Svängde inom en annan handlare på vägen hem och provkörde en V60 D4:a -14 automat, 159K, r-design osv, mest för skojs skull och för att känna på motorn.
Skitsnygg bil, sportsäten som jag satt riktigt bekvämt i. Men, den kändes ovanligt slö? Jag såg siffrorna stiga men kände inte av någon direkt acceleration. Är chassit så bra på dem eller är det helt enkelt så att min 20 år gamla 2.4T med automatlåda gav en sån knuff att dessa mindre motorer inte hänger med?

Oavsett så faller V60 bort pga det på tog för lilla bagageutrymmet. Barnvagn, packning för två vuxna+ en nyfödd som kommer i november ska få plats. Ovanpå det har vi en hund som brukar åka i baksätet i sele.

Är det verkligen så att man ska behöva punga ut 100K+ för att få en vettig V70 fas 2 med första faceliftet som inte är en gasdriven fd taxibil med 35K på mätaren?
Användarvisningsbild
av Steffe3
Nu har jag ingen specifk annons att gå på, men jag är klart nöjd med min 2.5FT. Orkar det mesta och lite till (minns dock inte hur standardutförandet var, ska väl nämnas :oops: ), men den är ju tyvärr rätt törstig också, speciellt eftersom jag kör uteslutande på E85.

Milen börjar ju dra i väg på modellen i allmänhet, eftersom den slutade produceras för snart 6 år sedan, även om jag hellre tar en välskött långmilare än en buskörd kortmilare.
av eleganten
Steffe3 skrev: ons 23 jun 2021, 21:31 Nu har jag ingen specifk annons att gå på, men jag är klart nöjd med min 2.5FT. Orkar det mesta och lite till (minns dock inte hur standardutförandet var, ska väl nämnas :oops: ), men den är ju tyvärr rätt törstig också, speciellt eftersom jag kör uteslutande på E85.

Milen börjar ju dra i väg på modellen i allmänhet, eftersom den slutade produceras för snart 6 år sedan, även om jag hellre tar en välskött långmilare än en buskörd kortmilare.
Jag har varit sugen på en sån i flera år. I synnerhet en automatare med r-design osv. Men de drar så förbaskat vad jag hört. I synnerhet på etanol. Jag körde min S80 på ~0.91 på slutet, mestadels korta turer så det får väl anses som ok. Dock är problemet att den sällan låg under det ens vid långkörning. Kanske ner mot 0.80 när jag marschfart upp till Umeå på farthållare i 90 förra sommaren.

Saken är den att jag kört 1500-2000 mil om året, MAX. Nu lär det bli fler turer t/r Lund-STHLM då halva familjen bor där. Så jag räknar med 3 resor/år i alla fall.

I dagsläget har jag ingen privat pendling då vi utgår ifrån hemmet med firmabil (kollega hämtar mig). Så rent krasst kommer bilen bara gå till affären på vardagar och kanske till några vänner/familj på helgen resor på 1-15 mil enkel resa typ.

Är jag ”dum-snål” när jag tänker så mycket på förbrukningen när jag ändå kör så lite? Är det ”bättre” att bara köpa en T6:a när man fortfarande har råd att tanka den eller ska man satsa på en snålare diesel?
Extremt svårstartad s70 2.4T

Felkoder kommer inte förren du kört bile[…]

slungdiff på 945

SE modellen har slungdiff.

Takräcke Thule Evo (XC60).

Hej, Har takräcke enligt rubriken och som jag[…]

En sak du bör kolla, ta loss den klena vakuum[…]