Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av SimonV70
#1451167
Har en Volvo v70 2013. Ac har slutat fungera och kompressorn går aldrig igång. Har varit hos en firma som kört service i systemet. De hittade ingen läckage men ac fungerar fortfarande inte. Kunde inte lämna kvar bilen för vidare felsökning hos verkstaden.
Har mätt vid kompressorn och allt är bra. Hittade tre likadana relä som jag roterade runt utan ngn förändring. Har ni några tips?
/Simon
Senast redigerad av 1 SimonV70, redigerad totalt 0 gånger.
av m2c
#1451179
Har du gjort felkodsläsning? Räcker med att det är fel på någon tempgivare eller fläktens styrenhet för att acn inte ens ska starta.
av SimonV70
#1451215
Har tyvärr ingen felkodlösare avsett för Volvo. Den jag har är iCarsoft. Har nu under kvällen mätt spelet till magnetkopplingen och får då in 0,6mm precis och den ska vara mellan 0,4-0,8. Så då kan det inte vara shimsningen det är fel på.
Skulle gärna vilja kika närmare på relät men vet inte vilken det är, har ni koll på vilket relä som hör till AC?
Användarvisningsbild
av Hasse53
#1451218
Relä R13 som sitter i en plastlåda under motorhuven.
Felkoden kan bero på avbrott i reläspole eller oxid på kontakterna i reläsockeln.
av SimonV70
#1451402
Tycker mig inte höra eller känna att relät drar. Chans bytte relä tidigare utan lycka. Har nu mätt i reläsockeln där pinne 1 och 2 går in och har då ca 10,5V. Där pinne 3 går in och till jord får jag 14V.
20210623_173732.jpg
20210623_173732.jpg (775.71 KiB) Visad 1891 gånger
Användarvisningsbild
av Hasse53
#1452614
Att rotera reläerna är riskabelt och dessutom är ju reläerna beroende av varandra för sin funktion.
Mät resistans mellan 1 och 2 på reläet(R13) med en vanlig multimeter , är det oändligt så är reläet kasst.
Har du batteriladdare hemma så lägg på 12 V mellan 1 och 2 (reläet skall klicka till) och mät resistans mellan 3 och 5 som skall vara nära 0 ohm.
Kolla även att säkring F32 i samma låda är hel.
Denna felsökning räcker om du har en 4 cylindrig diesel dvs D2.

Om du har en 5 cylindrig motor så finns även krets för att variera AC pumpens kapacitet, klart krångligare att mäta på. Men börja med vad som sagts först...

Första dragbilen för husvagn var en V70 […]

Hur gör man det? Försökt hitta n&ar[…]

Demontera mittkonsolen V60

Tackar för hjälpen

AWD eller ej?

Hej, har haft AWD på mina Volvo-bilar de sen[…]