Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Stephen
Har fått fel på avgasreningssystemet på min t4f.
Ibland har den gula motorlampan börjat blinka, motorn börjat hacka och gå som en påse nötter och det kommer vit rök ur avgassystemet. Gasar man på en stund så försvinner problemet.

Nu lyser lampan konstant men det hackar inte alls, ingen vit rök kommer ut. Finns det en egr på T4f och är det lätt att rengöra/byta själv? Misstänker att det kan vara den efter att ha läst här på forumet, eller är det någon annan som
Har någon idé?

Är den dyr, egr:en?

All hjälp uppskattas.
Användarvisningsbild
av Micce1980
Ja att läsa ut är rätt väg att börja.

Har du haft problem med spridarna som vissa/många av dessa får? I samband med kan det hända att katalysatorn tagit stryk och fått bytas ut.

Börjar mer tänka på om det kan vara så att bränslepumpen ger sig, det stämmer förvisso bara på att motorlampan blinkar samt att den hackar vad jag vet

Det här är min historia som föranleddes redan 2017 med att bilen bluddrade och stannade samt motorlampan blinkade gult, byte av spridare skedde och någon vecka senare sa katalysatorn upp sig, då lyste enbart motorlampan fast röd tror jag. 2019 ville bränslepumpen börja söka annat jobb och byte skedde vilket gjorde susen
viewtopic.php?f=70&t=150667&hilit=bränslepump
Användarvisningsbild
av TommyP86
Blinkar motorlampan har du misständningar, eftersom det är en T4F är det vanligt med spridare. Läs ut felkoder så ser du.
Annars skulle det kunna vara tändstift eller en tändspole, men det tror jag inte är lika sannolikt som spridare/injektorer.

Ett gott tips är att inte köra och absolut inte plåga bilen med dåliga spridare eller misständningar rent generellt, antingen dränker du katalysatorn i drivmedel=smälter och måste bytas, eller så smälter du hål i en kolv, beroende på hur den eller de spridarna fastnar.
OBD P0121

Ok, då är det inte kopplingsgivaren. […]

Takräcke Thule Evo (XC60).

@ankan84 , Till nästa gång, Thule har […]

Köpa begagnad XC40 fr 2024

Sålänge ni är nöjda &au[…]

Sota ur partikelfilter i Vida

God fortsättning. En sen återkoppling,[…]