Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VolvoB20
Helt plötsligt började min AWD smälla som man slår med hammare på metall när AWDn får jobba lite. Drog ur säkringen och då går bilen tyst och fint. XC70 D5 AWD -13 Gen 5.
Hörs inget om man snurrar hjulen för hand.
Vad är troligast, hylsa som hoppar över, haldex koppling, bakdiff?
Bilen har rullat 14.000 mil och är inne på 3:e hydraulpumpen i AWDn.
Användarvisningsbild
av Perra83
Oj de va inte bra!! Hylsan är kanske svagaste punkten. Det ska nog mycket till om differentialen ska va skrot. Men jag vet inte. Har inte hört just om någon som kört ras.
Användarvisningsbild
av apersson850
I alla fall på äldre modeller var hylsan vid vinkelväxeln klen. Den ska vara bättre på senaste utförandet av XC70. Men allt kan förstås gå sönder.
av Lövet
Inte den här trycksensorn då som gör att det först inte driver någonting och sen kopplas allt in med en smäll? Vet inte hur dramatiskt det är. Ger vad jag förstår ingen felkod.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Har varit ute och felsökt nu med Vida och lite mer.

Det måste vara vinkelväxel/hylsa som har flugit all världens väg. Man kan hissa upp framhjulen och gasa på men kardanaxeln står helt still.

Är ju en MY -13 vet inte om den har hylsan med skitkvalitet, den har bara rullat 14.000 mil och ingen rost på hylsan.

Så vad gör man nu, en från skroten verkar ju inte vara ett alternativ om de bara håller 14.000 mil. Hur mycket måste man byta och var får man tag på det?
Användarvisningsbild
av apersson850
Min 2012 har rullat drygt 33000 mil, vår 2016 ca 15000 mil. Hylsorna håller än, så det kan klara sig längre än vad din gjorde.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Undrar varför den small. Kör ju lungt och drar inte mycket släp nuförtiden. Skiftar alltid runt däcken så de diffar max 0.1 mm.

Såg att det finns förstärkta lådor som ska klara 500 hk. Är det något att satsa lägga lite extra pengar på?

Trött på Gen 5, den rasar ju var 4000:e mil.
Användarvisningsbild
av MarcusJ
VolvoB20 skrev: tor 27 maj 2021, 18:40 Undrar varför den small. Kör ju lungt och drar inte mycket släp nuförtiden. Skiftar alltid runt däcken så de diffar max 0.1 mm.

Såg att det finns förstärkta lådor som ska klara 500 hk. Är det något att satsa lägga lite extra pengar på?

Trött på Gen 5, den rasar ju var 4000:e mil.
Hur har det gått?
Har fått ett märkligt missljud från drivlinan, ett metalliskt klonkande/klingande ljud och vibrationer i bakvagnen vid acceleration runt 10-50 km/h.
Verkar som att kardanen glappar, men fattar inte om det kan vara AOC och/och eller differential inblandat också.
Inget missljud eller vibrationer från främre delen (växellåda och vinkelväxel), bara från typ mitt under och bakvagn.
Användarvisningsbild
av apersson850
Kolla däcken så de är jämnt slitna. Vår ena XC70 fick något slags fnatt i bakvagnen och slet ner innerkanten på bakdäcken rejält. Det lät konstigt innan jag fattade vad som hände.
Användarvisningsbild
av MarcusJ
apersson850 skrev: tis 14 dec 2021, 20:34 Kolla däcken så de är jämnt slitna. Vår ena XC70 fick något slags fnatt i bakvagnen och slet ner innerkanten på bakdäcken rejält. Det lät konstigt innan jag fattade vad som hände.
Är helt säkert inte det. Ljudet uppstod tämligen plötsligt i söndags eftermiddag, låter som om man knackar på stål med en liten kulhammare när man startar från stillastående och kör iväg och när man backar.
Var nere hos min lokala bilmek i eftermiddags, de hade upp bilen på lyft och undersökte. Något är på gång mekaniskt, ska in på ordentlig felsökning nästa onsdag.
Stålsätter mig för att behöva byta hela bakdiffen...

Bryter man batterianslutningen några minuter[…]

Jag igen. För felkoderna: ECM-P246386 Diesel[…]

Mackans Garage tror jag det var. Jupp, hä[…]

Köpa begagnad XC40 fr 2024

@Soffantjejen , Man får ju hitta det som g&[…]