Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Vad tror ni om det här missljudet?

https://www.dropbox.com/s/i8n48dk413t5k ... 0.m4a?dl=0

- Jag har uteslutit mina kassa vinterdäck då ljudet kvarstår med sommardäcken,
- Jag kan inte uppleva någon uppenbar skillnad mellan om jag svänger kraftigt åt höger eller vänster,
- Det påverkas inte av om jag trycker ner kopplingen,
- Det verkar inte vara beroende av RPM, trycker jag ned kopplingen kvarstår ljudet,
- Det uppträder tydligast mellan 80 och 95, knappt något alls under 80, men jag kan delvis höra det lågt över 95,
- Jag känner inget uppenbart glapp i något av hjulen om jag försöker rucka dem med bilen på lyften.

Kanske att jag kan uppleva att det kommer mer bakifrån än framifrån. Men jag behöver någon annan som kör bilen för att försöka lokalisera det bättre.

Tillägg: Med sommardäck kan jag även höra ljudet till viss del strax före 50 kmh.
Senast redigerad av 2 sbf, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
av MartinS
Jag gissar på ett kass lager i bakre differentialen , allt du säger stämmer mot det och även det malande ljudet. Uppstår pga att oljenivån i bakaxeln sjunker så lagret inte får smörjning.
Användarvisningsbild
av sbf
MartinS skrev: lör 27 mar 2021, 06:44 Jag gissar på ett kass lager i bakre differentialen , allt du säger stämmer mot det och även det malande ljudet. Uppstår pga att oljenivån i bakaxeln sjunker så lagret inte får smörjning.
Ouch.. Det var något i fyrhjulsdriften jag oroade mig över men hoppades att ingen skulle peka ut. Låter dyrt att åtgärda.
Senast redigerad av 1 sbf, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av sbf
StefanN skrev: lör 27 mar 2021, 06:49 Kan det va hjullager?
Jag har också klurat över hjullager, men faktum är att jag måste korrigera det jag skrev ovan med hastigheten för nu när jag har sommardäcken på och hör missljudet tydligare så har jag noterat det även i lägre hastigheter. Igår hörde jag det redan strax före 50 kmh, låter som lite i lägsta laget för ett hjullager?
Användarvisningsbild
av LeifA
Hjullager bak är vanligt fel på AWD V70
Användarvisningsbild
av sbf
LeifA skrev: lör 27 mar 2021, 09:27 Hjullager bak är vanligt fel på AWD V70
Är det normalt att missljud från bakre hjullager manifesterar sig även vid lägre hastigheter? 40-50ish.
Användarvisningsbild
av sbf
StefanN skrev: lör 27 mar 2021, 09:48 Dom är ju lätt att byta så man ju testa.
Runt 2000:- för två SKF-hjullager på Autodoc är väl okej att testa, men priset för den där bakre differentialen/bakväxeln var inte att leka med. :-o
Användarvisningsbild
av MartinS
Årsmodell och hur långt har bilen gått?
Vida 2014D

Sök på forumet så hittar du.

EX60

Idag har jag varit och kollat på bilen i v[…]

Fönsterhiss ur funktion

Inte osannolikt att det är kabelbrott mellan […]

..Lade du vaselin bara på själva kont[…]