Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av 164EOverdrive
Gäller en 2015 v70 D4 AWD Automat.
Angående att bilen tappar fart/kraft så har jag skaffat en ELM327 och laddat ner en app, Torque (Lite), för att läsa av bilen under körning och igår när jag körde motorväg så inträffade problemet efter ca. 10-15 min som vanligt.

Då visades 12-13 psi (0.83-0.90 bar) boost och 100% load (belastning) samtidigt som hastigheten minskade från 110 till 85. Att trycka gasen i botten med nedväxling gav ingen skillnad. Efter upprepade fullgasmanövrer så ”hämtade” sig bilen och hastigheten återgick med 4-6 psi (0.28-0.41 bar) boost och 40-70 % load (belastning).
Tempen i insuget var 4-5° C.
Inga felkoder visades/lagrades enligt ELM327.

Vilken av alla givare kan få bilen att inbilla sig att den är utsatt för 100 % belastning under lugn körning på motorväg med farthållaren på 110?
Och, kanske det finns en beskrivning av systemet för motorstyrning på dessa motorer som kan leda genom en felsökning?
av 164EOverdrive
Ok, tack för svar, brukar den vara död, glappkontakt eller igensotad?
Om igensotad, kan man rengöra den eller måste den bytas?
Noterade att den sitter tokigt till, under oljekylaren, och fastän jag tog bort luftrenaren kommer jag inte åt den.
Måste man riva ner hela fronten på bilen eller finns det nåt "trick" för att komma åt och byta den?
Användarvisningsbild
av TommyP86
Jag har lyckats några gånger med halva verktygsskåpets alla leder och förlängare. Har även dragit av skruven 2ggr eftersom någon tomte på volvo/fårrd valt en vanlig tunn stålskruv. Så även om du får upp den, byt. Annars får du plocka ner kylarstödet (under) och lossa den vägen.
Men som sagt, det är vanligt, kan inte garantera att det hjälper just dig.
av 164EOverdrive
Ok, får testa att byta. Tror jag skippar Volvo original då den kostar 13-1400 och köper en eftermarknads runt en femhundring. Kan väl knappast vara sämre, om det nu är originalet som är kass?
av 164EOverdrive
Nu har jag bytt tmap och hittills verkar motorn funka som avsett.
Börjar fundera om inte bristfällig vevhusventilation är orsaken till detta problem som MÅNGA upplevt?
viewtopic.php?f=56&t=161946

Är det någon som vet vilka värden man bör få om man mäter med en Ohm-mätare över stiften på en losstagen tmap?
Har kollat min gamla, och mellan stift 1 och 2 varierar värdet, runt 2 kOhm, beroende på temperatur, mellan 1 och 3 fann jag 5.68 kOhm och mellan 1 och 4 4.42 kOhm
av Lövet
apersson850 skrev:Intercoolern kan knappast sota igen. Det är ju fortfarande friskluft, bara lite hoptryckt, som passerar där.
Enligt annan tråd verkar Volvo dumpa vevhusventilationens luft innan IC på vissa modeller. Då blir det sotigt inuti.
av Lövet
apersson850 skrev:Jag har också förstått det nu. Intressant lösning.
Dum till och med va? Men jag tror exempelvis min VP-båtmotor är likadan.
Missljud -22 V60 T6

Upplever att min T8 går väldigt hå[…]

I fredags var det äntligen "om-besiktnin[…]

Det är bara bilar med elektronisk växelv[…]

EX60

Tittade på den i Show Room Kungsträdg&a[…]