Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Då hade det blivit min tur att få en slirande koppling på en manuell D4:a (164hk) och jag tänkte ge mig på att byta koppling och svänghjul själv.
Dock så är jag inte så hemma i Volvomek och letar med ljus och lykta efter en verkstadshansbok/manual för detta.
Kikar man på haynes så är den tom tillverkningsår 2011 och min är tillverkad 2012, skiljer det något markant eller kan man gå efter den?

Vad skulle ni rekommendera, Sachs eller Luk?
Du kan använda Haynes handbok, det är väl först Modellår 2014 det kan vara någon skillnad i samband med lansering av VEA motorn.
Sachs eller Luk är nog likvärdigt, jag har köpt på BDS kedjan och dom har Luk.
Svänghjulet kan ju ibland återanvändas men status måste kollas, anvisningar finns på You-Tube. Men din koppling har ju slirat så svänghjulet år nog sannolikt kasst.
Specialverktyg behövs då det är en SAC-koppling(Self Adjusting Clutch), jag har anvånt det som Biltema säljer.
Vid demontage brukar jag ta växellådan neråt. Motorn måste sänkas resp höjas, det fins speciella bågar, jag har använt talja i takstol.

Lycka till!
Hallå där!!! V70 2009 2,4d
Jag lånar tråden lite.
Jag har ett litet slammer från svänghjulet.
Tänkte att jag byter det och kopplingen till våren.
Nu till frågan, hur har ni gjort för att låsa fjädrarna självjusteringen?
B230fk går dåligt & ojämnt

Felkoder?? Börja med "vanlig" servi[…]

Camber vänster sida Volvo 240

Mitt vänstra framdäck har en negativ cam[…]

Det var ju det jag sa. Vissa ser bara problem. D[…]

Det har läckt i nån vecka bara lite sm&[…]