Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Volvorookie
Hej!

När jag kom ut till min Volvo XC70 D4 AWD 2015 (ca 13500mil) idag så var kopplingspedalen i botten. Kunde inte förstå vad som hänt helt plötsligt så tittade under huven och noterade att oljan var på minimum. Testade dra upp kopplingspedalen med handen och den liksom fjädrade sig upp - jag behövde alltså inte dra hela vägen. Sedan gick bilen som innan. Den går framåt med ettan i utan gas och den kopplar ur och rullar fritt med kopplingen i. Ingen olja under bilen och ser inget annat heller - även om jag inte vet exakt vart jag ska titta. Vad jag kan känna så slitrar den inte när jag kör - men kan inte svära på att den inte gör det - men har haft bilar där den gör det och upplever den inte så åtminstone. Så långt vet jag.

Har Googlat runt men inte blivit så mycket smartare av det - mycket av det jag hittar är äldre bilar.

Vad hade ni gjort? Vad kan det vara?

Slavcylinder? (hitta när jag jag googlat nu)

Huvudcylindern? (hitta när jag jag googlat nu)

Luft i systemet? (Bromsystemet verkar inte varit "öppnat" vad man kan läsa i serviceboken men bromsbelägg runt om är bytta av ägaren själv för ca 2000mil sedan - men det borde ju inte ge luft i systemet? Hur kan oljan gått ner till minimum? Måste den läcka för att den ska göra det?)

Kylan?

Något annat? Någon som har erfarenhet av detta?

Tack på förhand! :)
Användarvisningsbild
av Erik Å
Är det bromsvätskenivån du menar med "oljan på minimum"?
Kopplingen brukar ha sitt intag ganska högt upp i behållaren, antar att man vill prioritera bromsarnas funktion när nivån börjar bli låg..
Min gamla V70 mk 1 har intaget högt upp i bakre hörnet så man får toppa upp till max-strecket och bilen får absolut inte stå i nedförsbacke om man tänker lufta kopplingen.
Försvinner bromsvätska så är det en läcka någonstans! Det finns ett dräneringshål i botten av kåpan runt kopplingen (i lägsta punkten), det är ett U-format urtag i skarven där den möter oljetråget om jag minns rätt. Kolla om det droppar bromsvätska där. Läckage i bromsok brukar märkas på att bromspedalen tenderar att sjunka sakta när man håller ner den.
När man sätter i nya bromsbelägg och trycker tillbaka kolvarna för att de ska få plats så brukar bromsvätskenivån stiga märkbart. Motsatta problemet alltså :P
Låter som ett mekaniskt problem med själva pedalen, om kopplingen funkar som den ska när du hjälper den upp? Typ kärvar eller nån returfjäder gått av?
Användarvisningsbild
av Erik Å
Är kopplingen tom på bromsvätska så stannar pedalen i botten. På V70 mk 1 i alla fall, har sett det med egna ögon (eller rättare sagt fötter) :-)
Så börja med att fylla upp till max och lufta kopplingen. Sen får du ha koll på om nivån fortsätter att sjunka.
Det måste inte vara slavcylindern som läcker (även om det finns skäl att misstänka det). Men då borde det droppa under kopplingshuset.
Stort tack för era svar. :)

Ja det är bromsvärskenivån som ligger på minimum-strecken. Så det är alltså så att om ingen någonsin fyllt på bromsvätskan på min bil på 13500mil så ska det vara exakt lika mycket bromsvärska kvar? Dvs kan nivån inte gå ner om det inte läcker alltså? Korrekt uppfattat? :) I så fall ser det ju inte så bra ut eftersom den ligger på sista stecket och den måste tagit vägen någonstans. :-(

Tycker det är så märkligt att kopplingen skulle bete sig så när den ligger på minimum? Tänker att Volvo borde tagit i så det egentliga strecket är någon cm ner? :) Som en hiss när det står att den håller för 200kg men egentligen 300kg. :)

Konstigt också att allt fungerade utan problem sen?

Jag var också inne på om det kunde vara något med de mekansika med själva pedalen men när fick upp den med handen så körde jag ca 1mil och märkte inget konstigt med pedalen i sig. Försökte även få ner pedalen med handen fram och tillbaka när bilen var avstängd men då var den som innan också.

Jag körde bilen 50mil för en vecka sedan när jag köpte den och sedan har den bara stått - så det var först nu jag upptäckte felet. Det har varit ca 10 minus under några dagar - kan det påverkat? Minimumnivå och sedan 10 minus?

Tänkte börja med att hälla i bromsvätska. Men hur luftar jag kopplingen? Sedan titta om det droppar av kåpan runt kopplingen. :)

Köpte den som sagt för ca en vecka sedan. Borde jag kontakta bilfirman? En bilfirma som sålde på uppdrag åt privatperson. Borde jag kontakta försäkringsbolaget? Eller är allt sådant poänglöst tro? Speciellt när den är bra nu också? Svårt att visa något fel då? :) Är tyvärr inte någon lokal bilfirma heller där jag bara kunde svänga förbi utan 50 mil här ifrån..

Stort tack för all hjälp som sagt! Det uppskattas väldigt mycket. :)
Användarvisningsbild
av Erik Å
Att byta slavcylinder blir dyrt, mycket dyrt eftersom slavcylindern nuförtiden sitter innanför kåpan.. Kan ju vara läge att förvarna bilfirman redan nu.
Kopplingen blir utan påfyllning redan då nivån är någonstans mitt mellan min- och maxstrecken. Men normalt fungerar kopplingen ändå.
Bromsvätska fyller man på vid behov vid vanlig service.. Lite går det allt åt med tiden, tätningarna i bromsoken är inte hermetiska :-)
Det brukar sitta en bilventil nere vid kopplingen, tror man kan hålla ner pedalen, trycka på mittpinnen i ventilen och släppa upp den, sen släppa pedalen och trampa ner igen osv (tvåmansjobb). Länge sen jag försökte ;-) Men se till att nivån ligger nära max annars pumpar man ner ännu mer luft!
Syrrans gamla V70 (som min pappa hade innan) råkade ut för att pedalen gick i golvet. Vi fyllde upp med bromsvätska sen dess har den fungerat klanderfritt
Men det är tydligen vanligt med fel på slavcylindern på de nyare bilarna, har du sökt här på forumet?
Erik Å skrev: ons 17 feb 2021, 00:39 Att byta slavcylinder blir dyrt, mycket dyrt eftersom slavcylindern nuförtiden sitter innanför kåpan.. Kan ju vara läge att förvarna bilfirman redan nu.
Mailade dom läget så får vi se vad dom säger. :)

Erik Å skrev: ons 17 feb 2021, 00:39 Kopplingen blir utan påfyllning redan då nivån är någonstans mitt mellan min- och maxstrecken. Men normalt fungerar kopplingen ändå.
Bromsvätska fyller man på vid behov vid vanlig service.. Lite går det allt åt med tiden, tätningarna i bromsoken är inte hermetiska :-)
Det brukar sitta en bilventil nere vid kopplingen, tror man kan hålla ner pedalen, trycka på mittpinnen i ventilen och släppa upp den, sen släppa pedalen och trampa ner igen osv (tvåmansjobb). Länge sen jag försökte ;-) Men se till att nivån ligger nära max annars pumpar man ner ännu mer luft!
Om inte bilfirman kommer med något så börjar jag med att fylla på då. :) Och sedan får kanske Volvo lufta kopplingen när jag gör en service där om det visar sig vara för svårt för mig. Ska titta om det läcker från kopplingskåpan också.

Erik Å skrev: ons 17 feb 2021, 00:39 Syrrans gamla V70 (som min pappa hade innan) råkade ut för att pedalen gick i golvet. Vi fyllde upp med bromsvätska sen dess har den fungerat klanderfritt
Jag håller tummarna att det blir så för mig också. :)

Erik Å skrev: ons 17 feb 2021, 00:39 Men det är tydligen vanligt med fel på slavcylindern på de nyare bilarna, har du sökt här på forumet?
Ja jag har tittat runt lite på forumet och googlat lite och hittat liknande fall också. Det som verkar vara lite annorlunda för mig är att jag inte märkte något efter att jag drog upp pedalen med handen. Men kanske måste köra lite fler mil för att märka något.. Fyller på och hoppas på att det bara är det. Men lite orolig är jag ju att oljan på något sätt försvunnit. :)

Har bilen 2 timmar från mig så får se hur pedalen ser ut nästa gång jag åker till den. :)
apersson850 skrev: ons 17 feb 2021, 19:12 Efterhand som beläggen slits blir nivån lägre.
Tack då hoppas jag att tidigare ägare bara glömt fylla på och att det inte är något större än att fylla på och sedan lufta kopplingen när den är inne på service. :)
Ska försöka göra det närmaste dagarna och sedan köra lite med den och se..
Återkommer med hur det går.. :)
Om det var fullt till toppen med nya belägg ska vätskan räcka till även när beläggen är nedslitna. Om man däremot fyller på med slitna belägg och sen byter, då har det en tendens att rinna över när nya belägg monteras.
Det var mååånga år sedan jag upptäckte det, den hårda vägen...

Jag hade ca 60 PSI = 4100 hPa på lågtr[…]

DennisCA's Volvo 850 -97

Innerskärmarna lär sitta med 4-5 plastmu[…]

Ett avgasprov hade varit bra för att se hur m[…]

Beställt en XC60 i Juni med uppskattad levera[…]