Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Ursäkta för eventuell dum fråga, för jag känner mig rätt korkad, men jag hittar inga 100%-iga svar efter en del googlande... :-/

Vad sitter det egentligen för motorvärmare från fabrik i min V70 T4F? Är det slangvärmare eller blockvärmare? Var övertygad om att det var blockvärmare först, men sen hittat info om att Volvo bytte till slangvärmare kring 2010. Och alla reservdelskit verkar vara för slangvärmare...

Nån som kan bringa klarhet i detta?
Almer skrev: tis 16 feb 2021, 10:37 Ursäkta för eventuell dum fråga, för jag känner mig rätt korkad, men jag hittar inga 100%-iga svar efter en del googlande... :-/

Vad sitter det egentligen för motorvärmare från fabrik i min V70 T4F? Är det slangvärmare eller blockvärmare? Var övertygad om att det var blockvärmare först, men sen hittat info om att Volvo bytte till slangvärmare kring 2010. Och alla reservdelskit verkar vara för slangvärmare...

Nån som kan bringa klarhet i detta?
Volvo använder Calix's-märket: https://www.calix.se/produkter/soek-pro ... d=-6043208

bilia: https://www.bilia.se/biltillbehor/tekni ... _31664097/ "effekt 550W" och det stämmer in på länken ovan.
Kanske lite överkurs? Många moderna bilar har av kostnadsskäl och jakt på onödiga kilon och centimetrar, små och trånga kylmantlar i motorblocket. Om man tittar på ett motorblock från en gammal Volvo B20-motor så kan man utan vidare stoppa ner ett finger i kylkanalen som skall gå mellan motorblocket och topplocket. Man kan t.o.m. vrida runt fingret och nästan känna på väggarna där inne i kylmanteln.
I en modern motor kan man till nöds stoppa i en vanlig blyertspenna! större föremål än så får inte plats i en modern motor. Därför kan man inte ha så kallade insticksvärmare i dagens bilar. Dom får helt enkelt inte plats.
Det fanns ett undantag för 10 - 15 år sedan. Det var den Ford-motor som hette B4204S8 på Volvospråk. Den var från början på 1,8 liter, men den borrades upp till 2,0 liter och blev den 2.0F-motorn som satt i bl.a V70 och dom mindre modellerna V40 och V50 som var avsedda för E85. På den motorn fanns det "ett hörn" som kunde rymma en insticksvärmare. Ford satte på den insticksvärmaren redan på fabriken. Alla Volvo som var avsedda för E85 hade fabriksmonterad elektrisk motorvärmare.
Din bil som heter T4F är visserligen också en Fordmotor avsedd för E85, men den är en nyare konstruktion och där får det inte plats någon insticksvärmare. Då blir det i stället den separata lilla burk med slangar som i och för sig innehåller en insticksvärmare, men vattnet måste cirkulera ordentligt om det skall kunna motsvaras av den gamla sortens insticksvärmare. Långa och tunna slangar "bromsar" cirkulationen till en del.
Det fanns och finns fortfarande ett sorts mellanting eller (dålig) nödlösning. En "insticksvärmare som satt (sitter) i en aluminiumklump". Den var (är) avsedd att fästas utanpå motorn, ofta på oljetråget för att värma upp motoroljan. Visst, den blir varm (27°C, jag har mätt det) men det är inte i närheten av vad dom gamla insticksvärmarna kunde prestera.
Vatten är den bästa värmeledaren!
Tusen tack för alla svar!

Det jag egentligen var rädd för när jag skrev blockvärmare var att jag trodde det var samma sak som kontaktvärmare. Så då känns det ju bättre att det iaf är slangvärmare 😀
Det där är egentligen en språkfråga som i sig är viktig (att man menar rätt). Blockvärmare är för mig, som tog mitt första körkort 1961, den sortens värmare som man sätter i motorblocket. Alltså det som många i dag säger insticksvärmare.
Men dagens blockvärmare, som sitter på utsidan av motorblocket/oljetråget är en sen uppfinning. Skulle jag gissa så säger jag 1990-talet då Volvo kom med aluminiummotorer. Det blir lättare att förstå om man kallar dom Kontaktvärmare eller Anliggningsvärmare. Hur som helst så har dessa anliggningsvärmare ett dåligt rykte och det får dom leva med för dom svarar rätt bra upp till sitt rykte. Dom är vad jag vet bara på 300 Watt och dom värmer i stort sett bara upp motoroljan (till 27°C) Visst, lite värme sprider sig något, men det är inte jämförbart med vad en riktig och rätt placerad vattenvärmare klarar av. Dom är för det mesta på omkring 500 Watt och kan sitta på lite olika ställen. Allt efter plats och storlek. Men vatten är den bästa värmeledaren.
Volvo Selekt garanti

Hej, ville höra om era erfarenheter gäll[…]

Okej. Tack för svar! Jag var lite inne p&ari[…]

Nu har jag testar att smörja kontakten p&arin[…]

Missljud -22 V60 T6

Upplever att min T8 går väldigt hå[…]