Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Jäänzp
Hej!

Efter några år i VW-träsket (pga tjänstebil) så är jag nu inne på att åka Volvo igen då vi behöver en andra bil i familjen.
Tänkte att XC70 Classic D4 AWD av årsmodell 16 är ju fantastiskt fina bilar och familjefraktare som borde ha hoppat ner till lagoma prisnivåer nu, dels för att den har några år på nacken men också för att V90 CC med nya plattformen funnits ett tag. Tänkte att XC70 my16 borde väl ligga runt 200K för ett fräscht exemplar.

Till min förvåning vid en snabb blocket sökning så ligger dom runt 250-260K för en kärra med ca 10K mil på mätaren, i alla fall sport versionen med automat & awd som jag är intresserad av.
Samtidigt hittade jag flertalet V90 CC D4 AWD av första årsmodell för ungefär samma peng, runt 260-270K och uppåt, också dom med ca 10K mil på mätaren!

Det får en ju att fundera, är de då bättre att lägga ut några ynka fler tusenlappar på en V90 CC och få en bil som är av nyare och modernare konstruktion? Eller är det att köpa på sig problem? Tänker att de första årsmodellerna av vilken bil och fabrikat som helst dras ju med små sjukdomar.. :-)

Nån som har ägt en V90 CC my18 som kan dela med sig av lite visdom i ämnet?
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Jag har inte ägt någon V90 CC my18, men jag hade nog valt en V90 CC för 320-330 istället för XC70 om man har råd vill säga.

Barnsjukdommar kommer inte alltid i skarven mellan modeller utan när man byter delar. Som tex VEA motorer som drar olja, Haldex Gen, Problem med AC pump och aggregatrem, Ny kass defroster med bara ett utblås på rutan osv. Det var inte saker som kom i något modellbyte utan saker som introducerades t.o.m sent i modellens livscyckel när man ska spara pengar deperat i produktionen. Även visst rostskydd har man dragit ned på.

Så ibland är första bilarna ut det med minst "barnsjukdommar", eller man kaske ska kalle det "besparingssjukdommar".
av Lövet
Håller med att XC70 Sport är vansinnigt högt prissatt. Men de verkar säljas då många vill ha dem. 250k för en 6 år gammal bil som kostade 350k ny(?) är ingen bra affär förutom för nybilsköparen. Man får ju en del annat betydligt modernare för samma pengar exempelvis https://www.wayke.se/objekt/8f33c7e0-04 ... me-automat
Att köpa första generationen VEA skulle jag aldrig göra men den började ju byggas några år innan så V90CC kanske inte har de problem som drabbade dem. V90CC är ju en på många sätt mycket modernare bil att köra.
av Jäänzp
Ja, det hade såklart varit de bästa kanske. men vi hade tänkt oss en budget runt 200K. Hade därför väldigt naivt, vad de verkar, hoppas och trott att XC70 my16 låg däromkring. Måste haft otur när jag tänkte och räknat med VWs andrahandsvärden.. :-) Men kanske får omvärdera nu då de inte verkar skilja såå mycket mellan XC70 & V90 CC.

Ja så kan de ju såklart säkert vara. När byggde dom in dessa besparingssjukdommar? Är de XC70 eller V90 du menar?
VAE motorerna har väl funnits sedan typ 2015-2016, så dom borde väl fått lite pli på dom till nu i alla fall?
av Lövet
Går ju att få tag på runt 200k men då blir det ingen Sport och dessutom "hög" mätarställning https://www.wayke.se/objekt/7212ea9b-74 ... re-automat Tror inte den är hemsk att åka i för det ;-)
av William85
Verkar vara högt tryck på begagnade bilar just nu, vi som haft våra XC70 några år inser att de inte haft någon direkt värdeminskning sista 3 åren. Antar man att det fortsätter så så finns det väl ingen bättre bil att köpa :P
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Jäänzp skrev: tor 11 feb 2021, 15:13 Ja så kan de ju såklart säkert vara. När byggde dom in dessa besparingssjukdommar? Är de XC70 eller V90 du menar?
VAE motorerna har väl funnits sedan typ 2015-2016, så dom borde väl fått lite pli på dom till nu i alla fall?
I XC70, den har ju funits sedan 2008, då kan man ju tro att man slipper barnsjukdmmar om man köper en 15/16 då modellen funnits i evighet. Men så har man ju precis stoppat VEA motorn med dess barnsjukdomar.

Men köper du en V90 cc är det ju samma VEA som i XC70 och barnsjukdomarna är fixade trots att det är första året av modellen då motorn redan tjänstgjort i andra modeller.
Jäänzp skrev: tor 11 feb 2021, 12:32 Tänker att de första årsmodellerna av vilken bil och fabrikat som helst dras ju med små sjukdomar.. :-)
Nej, barnsjukdommar behöver inte komma i början av en modell, de kan dyka upp i slutet.
Användarvisningsbild
av Petterlundstrom
VolvoB20 skrev:
Jäänzp skrev: tor 11 feb 2021, 15:13 Ja så kan de ju såklart säkert vara. När byggde dom in dessa besparingssjukdommar? Är de XC70 eller V90 du menar?
I XC70, den har ju funits sedan 2008, då kan man ju tro att man slipper barnsjukdmmar om man köper en 15/16 då modellen funnits i evighet. Men så har man ju precis stoppat VEA motorn med dess barnsjukdomar.

Men köper du en V90 cc är det ju samma VEA som i XC70 och barnsjukdomarna är fixade trots att det är första året av modellen då motorn redan tjänstgjort i andra modeller.
Jäänzp skrev: tor 11 feb 2021, 12:32 Tänker att de första årsmodellerna av vilken bil och fabrikat som helst dras ju med små sjukdomar.. :-)
Nej, barnsjukdommar behöver inte komma i början av en modell, de kan dyka upp i slutet.
Finns väl ingen vettig människa som köper en XC70 med FWD, alltså slipper man ju VEA-motorn per definition med AWD. De har inte gjort några förändringar i modellprogrammet efter 2014 då faceliften kom.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
av Lövet
Det såldes mängder med FWD nya och det är inga problem att sälja dem begagnat heller. Men de båda var och är billigare än AWD. Vill man bara ha markfrigången men drar inga släp eller åker på obanad mark så är FWD en fullt rimlig bil. Många tycker helt enkelt bara att den är snyggare än V70.
av Jäänzp
VolvoB20 skrev: tor 11 feb 2021, 16:54

Förstår ditt tänk!
Nu hade jag ju tänkt mig en XC70 AWD i första hand, till dom gick de väl inte att välja VEA motorn vad jag förstår:)
Volvo Selekt garanti

Hej, ville höra om era erfarenheter gäll[…]

Okej. Tack för svar! Jag var lite inne p&ari[…]

Nu har jag testar att smörja kontakten p&arin[…]

Missljud -22 V60 T6

Upplever att min T8 går väldigt hå[…]