Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Rådlös
Om du går till YouTube och letar upp Mackans garage, så visar han en telefonstryrd strömbrytare. Det är några dagar sedan jag såg filmen, men om jag inte minns fel så kostade den någon 100-lapp (?) Den sätter man alltså i det aktuella vägguttaget. Bor du i bostadsområde och har en dosa på en stolpe så kanske det inte får plats dessvärre?

Cox: Din länk gick inte att öppna! Kanske inställningar i min dator, (?) men jag prövade att lägga till ett "s" i http och ett s, men det hjälpte inte.
Användarvisningsbild
av apersson850
Jag vet inte om det går även på en 2011, men till min 2012 kan man köpa en programuppdatering så att det går att starta värmen med bilens vanliga fjärrkontroll. Likadant som det fungerar från början på vår 2016. Men om det är krav på en viss årsmodell och/eller att bilen måste ha keyless, det vet jag inte. Min 2012 har keyless, och på den går det att göra det här.
Det fungerar med originalnyckeln också, men om man vill ha indikering på värmarstart i nyckeln, som 2016 har, då får man köpa en ny nyckel också. Med den gamla nyckeln blir det "i blindo", så att säga.
Användarvisningsbild
av sbf
apersson850 skrev: ons 10 feb 2021, 08:31 Jag vet inte om det går även på en 2011, men till min 2012 kan man köpa en programuppdatering så att det går att starta värmen med bilens vanliga fjärrkontroll. Likadant som det fungerar från början på vår 2016. Men om det är krav på en viss årsmodell och/eller att bilen måste ha keyless, det vet jag inte. Min 2012 har keyless, och på den går det att göra det här.
Det fungerar med originalnyckeln också, men om man vill ha indikering på värmarstart i nyckeln, som 2016 har, då får man köpa en ny nyckel också. Med den gamla nyckeln blir det "i blindo", så att säga.
Hur gör du när du vill aktivera värmaren med originalnyckeln?
Användarvisningsbild
av apersson850
Håller lampknappen intryckt i två (tror jag det är) sekunder. Har man en nyare nyckel, som till vår 2016, indikerar den med en av de röda lysdioderna vad som händer. Installerar man stödet för den här funktionen i vår 2012:a, utan att köpa en nyare nyckel, får man funktionen men kan inte se på nyckeln om bilen uppfattade signalen.

Jag kollade just, för att tillfredsställa min egen nyfikenhet, om inte annat. Funktionen att fjärrstarta värmen med den vanliga nyckeln är bara tillgänglig från årsmodell 2012 (bilar med Sensus). Den går att köra utan keyless också, alltså både med fjärrkontroller med fem och sex knappar.
Från 2013 får man indikering i nyckeln (sexknappars), men till 2012 krävs ny nyckel. I alla fall blinkar bilen till, så ser man den genom ett fönster kan man kolla att starten fungerade även om man har gammal nyckel.

Till 2011 och tidigare krävs istället en separat fjärrkontroll för värmarstart. Eller Volvo on Call, till vilken man kan skicka ett SMS om man har en 2011 (tror inte det gick tidigare).
Användarvisningsbild
av Nexus
Kanske OT men på min 2014 kan jag starta och stänga av värmaren med volvo on call appen.
Nu blev jag nyfiken på vad det kan kosta få funktionen på nyckeln :-D
Volvo Selekt garanti

Hej, ville höra om era erfarenheter gäll[…]

Okej. Tack för svar! Jag var lite inne p&ari[…]

Nu har jag testar att smörja kontakten p&arin[…]

Missljud -22 V60 T6

Upplever att min T8 går väldigt hå[…]