Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej allesammans.
Jag har kollat runt en del på en "ny" begagnad bil då min f.d peugeot 306 med 20 år och 19 000 mil på nacken har gett upp.
Jag har för tillfället fru, en 2 åring och en liten som är beräknad till Maj. Så behöver en rymlig familjebil som har plats för 2 bilbarnstolar, 1 passargerare, vagn + packning och Mig (190 lång).
Jag prioriterar: låg förbrukning (kör 70 mil i veckan), enkelt underhåll, reltivt säker, relativt bekväm och överlag låg ägarkostnad.

Jag kikade runt en del på de mindre familjebilarna. Prius, octavia, v50...., men dessa bilar som överlag kostar mindre och på många andra sätt är fördelaktiga val över de större familjebilarna, faller på samma sak: benutrymme för mig.
Dessa bilar kan man helt enkelt i många fall inte skjuta långt bak nog för att jag ska kunna sitta bekvämt nog för att köra 10 mil om dan, och i de fall som jag kan det så finns det inte plats nog bakom mig för att kunna ha barnstol eller frugan.

När jag kollat runt bland de större bilarna superb, mondeo, 508, finner jag alltid något fel / faktor som gör att jag drar mig tillbaka till valet av en snål v70 diesel. En bil där reservdelarna finns fler av än pantburkar så man kan fixa ev. problem billigt, bekväm bil, stor last, ok baksäte, otroligt bra konsumption siffror etc.

Nu! det finns så in i helv... många motorer och olika versioner av motorer att välja mellan för en ny volvobeundrare som mig.
I början fastnade jag för DRIVe motorn (äldre D2:an) då den fanns för under 60 000 kr (min budget) med ok antal mil på mätaren. Många av dessa bilar var även nyseervade med många av de stora grejorna nyligen bytta.
Sen insåg jag att det var ett partikelfilter som många upplevt att det sotas igen och behöver bytas regelbundet samt något om ett additiv.
MEN....hur funkar det när de flesta av bilarna jag tittat på gått över 20 000 mil?

Så jag kollade på D2 motorn, inget partikelfilter, men aningen högre pris och inte lika mycket av de stora servicegrejorna som nyligen gjorts. läste vidare och såg att många rekommenderade D3.

lite mer förbrukning, lite högre skatt, men bra drag i motorn, och lägre servicekostnader som gör att det jämnar ut sig (enligt äldre forum). men jämnar det verkligen ut sig om man nu inte behöver serva bilen lika ofta nu när den gått mycket mer.

HJÄLP!
Detta är min erfarenhet, och skall därför inte tas som absolut sanning, men..

Själv köpte jag en V70 D2 -14 privat just av den anledningen att det enligt min uppfattning är bombsäkra bilar. Har erfarenhet av tre taxibilar med denna motor. Det som har bytts, förutom bromsbelägg och annat sånt som är oundvikligt, är generator vid 30.000 mil. Det verkar vara standard att den pajar då. I övrigt fick en byta kylfläkten någon gång, minns ej miltal. Automatlådan började krångla vid 42.000 mil på en. Sålde den vid 44.000 och då var det alltjämt bara automatlådan som krånglade. Vet inte vad det var, för jag tyckte att det ändå var dags att byta bil, så den såldes billigt som defekt.

Service var 2000 mil. Olja och filter byts på 45 minuter max. Bränslefilter var 6.000mil om jag minns rätt. Kanske redan vid 4.000. även det lätt att byta själv. Kamrem ska bytas senast var 14.000e mil.

Tråkig ja. Billig, JA. Typ 1200 i skatt och jag snittar på 0.57 blandad körning, men minst en gång i veckan över 10 mils resa enkel väg.

Köpte min med strax över 14000 på mätaren. Nu kört den till nästan 21.000. jag har bytt filter och olja var 2000e mil, och bränslefilter. Det är allt som har behövts. Svårslaget påstår jag.

Rattvärme och uppvärmd framruta är guld värt. Dieselvärmare är nog standard, tror jag men utan att lova.

Psa-motor är det jag har iallafall.. verkar bättre byggd än kinesiska muren.

Vill avslutningsvis påstå att höga miltal inte är något att rädas så länge dokumenterade oljebyten gjorts enligt specen. Kollade precis upp den gamla taxin med växellådefel. Fortfarande i trafik och ligger nu på 47.000 mil så.. ja, du får dra dina egna slutsatser. Oljebyten är viktigt. Är det gjort så ser jag inget problem med "många" mil. Som gammal åkare så är 20.000 mil en tvåårig bil. Det är minst tre tjänsteår kvar på en sådan bil i den världen, och därefter så är det inte precis som att de rasar, utan avtalen som stipulerar att bilarna inte får vara äldre än fem år..

Skickat från min ONEPLUS A6013 via Tapatalk

@SAAB96, Tack så mycket! du skrev modell 2014 så jag antar att det är den nyare D2 med 115 hk du talar om. Den som folk generellt sett gillar mer (i forumen) då man ej behöver stressa över ett partikelfilter ovch ett additiv.
Med tanke på det du skrev ska jag försöka gå upp 5 000 - 10 000 kr i pris och istället få den nyare D2 motorn.
En prioriterar olika, har själv kört D2 och skulle aldrig köpa en, jag skulle satsa på minst D3an :-) men det är jag det ;-) tror inte heller för den delen att D3 är så värst mycket törstigare än D2
SAAB96 skrev:Själv köpte jag en V70 D2 -14 privat <...> och jag snittar på 0.57 blandad körning, men minst en gång i veckan över 10 mils resa enkel väg.
Vi har två XC70, en D5 (2012, 230 hk/470 Nm) och en D4 (2016, 181 hk/400 Nm). Båda är fyrhjulsdrivna och har automatlåda.
Just nu säger färddatorerna 0,68 l/mil för D4 och 0,75 l/mil för D5. Men för D5:an ingår då en hel del släpdragning, bland annat med hög och skrymmande last. När jag jämfört perioder då ingen av dem dragit släp, eller åtminstone bara låga flaksläp, skiljer det ännu mindre på dem.
Så även om skatten är dyrare och bränslet kostar 1500 kronor mer för varje tusen mil man kör, är skillnaden inte så stor som många tror. Med bara framhjulsdrift, manuell låda och lägre V70-karosseri blir skillnaden än mindre. Det är lätt hänt att spendera mer pengar på annat på en bil, om man har otur med något. Frihjulsnavet på generatorn gav upp på D5:an för ett tag sedan. Bara delarna kostade mer än 1500 kronor.

Vad man sen ser som väsentligt hos en bil beror helt på vilka förutsättningar man har. I mitt fall, när jag köpte D5:an, ville jag ha en bil som hade goda förutsättningar att dra en husvagn på 2000 kg, både på landsvägen och över en regnvåt åker. Den skulle dessutom kunna lasta motsvarande en diskmaskin i bagaget.
@DayDreamer, Förstår att vissa gillar och behöver mer drag i sin motor. Men tror du verkligen det är värt att lägga mer pengar på skatt, ingångspris och förbrukning när jag bara ska ligga med farthållaren på mestadels 90 vägar till jobbet?
Vad är det som gör att d2:an blir utelämnad för din del?
@apersson850, Jag förstår. För vår del blir det nog aldrig en husvagn eller något i den storleken som bilen behöver dra. Kanske en fullpackad bil 1-2 ggr om året för att besöka släkt. Då räcker väl ändå D2:an...eller? Tänker att man behöver ändå bara komma upp i fart och sen lägga på farthållaren. På de enstaka resorna är det inte hela världen om den drar 0,65 istället för 0,52 - 0,55. Det vikttigaste är att den är snål när det bara är jag i bilen och jag åker till jobbet fram och tillbaka

För er som varit vänliga och besvarat många av mina frågor:
Jag är för tillfället lite partisk med D2:an då jag endast ser fördelar eftersom den drar så lite, lite skatt och är billig att äga allmänt (om man har den nyare d2:an utan partikelfilterskiten och det där additivet)
Så jag VILL gärna få motargument och argument till varför jag bör välja en annan motor.
Kan vara bra och veta så ni ej tror att jag är trög i härnan och bara bestämt mig för en bil redan, trots era kloka argument.
Så om det är något stort jag bör veta som vara skillnaden att jag väljer en större mototr får ni mer än GÄRNA nämna det. :D
Om du är nöjd med hur den är att köra dvs acelererar den tillräckligt snabbt vid tex omkörning på landsväg/motorväg finns det inget annat som talar emot den.
Det är just den delen de som inte gillar D2 anmärker på.
Volvo Selekt garanti

Hej, ville höra om era erfarenheter gäll[…]

Okej. Tack för svar! Jag var lite inne p&ari[…]

Nu har jag testar att smörja kontakten p&arin[…]

Missljud -22 V60 T6

Upplever att min T8 går väldigt hå[…]