Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av jocke4u
Tjenare,

Jag har sedan ca September i år en V70 2.5 FT -11 som jag vid körning vid över ca 90 km//tim känner av vibrationer. Körde den inte så snabbt vid provkörning pga dåliga vägar.
Vibrationerna känns i rumpan/stolen och i vaderna, inte i ratten mer än att om det skulle vibrera lite mer vid tillfälle så kan man känna det i ratten. Dock inte "synbart" om man håller handen på ratten och pekar med fingret framåt.

Bilen köptes med 19" hjul och hade förhoppningen att dessa skulle vara orsak.
Bytte sedan till helt nya 18" fälgar med begagnade vinterdäck (dubbfria). Däcken har jag kört sedan nya på annan bil. Det blev lite bättre och misstänker att det är tack vare högre profil på däcken. Dock vibrerar det och detta vill jag få bort.

Det jag misstänker är att bromsskivorna bak är ganska nedslitna och kan orsaka vibrationerna. Dock är dom inte rostiga som det kan vara på en "tant-körd" bil där man inte bromsar ordentligt.

Vad tror ni?
Skivorna/belägg?
Annat?
Användarvisningsbild
av pb81
Vibrationer i rumpan är ju ofta obalans i bakhjulen och ratten skakar när det är fram. Du kan ju prova att skifta plats på hjulen, börjar det vibrera i ratten då så vet du ju vart felet är. Kan ju även vara bromsarna bak som du nämnde, ligger de på o det blir varmt kanske det slår sig lite. Kör upp i 100 o bromsa så hårt du kan utan att låsa hjulen så kanske det hoppar igång lite.
av jocke4u
Hjulen är dock nyligen monterade och balanserade och har gjort det flera ggr hos samma kille så har förtroende för honom.
Jag är av pensoligheten som kör "aktivt" även om jag kanske inte har pressat bromsarna till det yttersta.
Besiktigade även bilen i November och inga kommentarer om att det låg emot
Användarvisningsbild
av pb81
Hur är det med främre bakvagnsbussningarna? De är väl vanligt att de ger sig, kanske kan få bilen i vibrera?
Användarvisningsbild
av Erik Å
jocke4u skrev: ons 16 dec 2020, 22:11 Hjulen är dock nyligen monterade och balanserade och har gjort det flera ggr hos samma kille så har förtroende för honom.
Förtroende är förvisso bra men det är ännu bättre att ha tillgång till en "road force" balanseringsmaskin som avslöjar om däcken är skeva, orunda eller har skadad kord..
Sen när man är säker på att däck och fälg är okej så är det läge att kolla att fälgarna centrerar på navtapparna utan glapp. 0.1mm centreringsfel motsvarar 7g balanseringsvikt ute på fälgkanten!
av jocke4u
Däcken är som sagt körda på en annan bil (utan obalans/vibrationer) så att däcken skulle vara felaktiga känns inte troligt. På sommarhjulen så var en centreringsring felaktig men på vinterhjulen är dom nya och rätt.
Volvo Selekt garanti

Tyvärr verkar det svårt att hitta offic[…]

Verkar ha kollat mer eller mindre allt man kan. &A[…]

Skulle nog köpt en ny kamaxelgivare förs[…]

Ljusreglage problem

Hej alla Kikar lite på en XC90 D5 AWD 2016 […]