Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av minuzed
Hej.

Bilen: XC70 från 2014, utan keyless

Problemet: Att man oftast får trycka ett antal gånger på lås/lås upp på nyckeln innan bilen faktiskt händer något. Ibland fungerar det på första trycket men oftast krävs allt mellan 2-15 tryck innan något händer.

Mina tankar samt åtgärder:
  • Misstänkte att batteriet i nyckeln börjar bli dåligt så jag bytte detta men det gjorde ingen skillnad.
  • Misstänkte dålig kontakt i knapparna i nyckeln. Jag öppnade upp nyckeln men såg inget uppenbart avvikande. Rengjorde ändå innan jag satte ihop nyckeln igen, gjorde dock ingen skillnad.
  • Misstänkte något annat elektroniskt fel på nyckeln och provade därför med två andra nycklar till bilen men upplevde samma problem även med dessa, även efter att jag bytt batteri även i dessa nycklarna. Att jag har samma problem med alla nycklarna får mig att misstänka att problemet inte ligger i nycklarna utan i mottagaren/bilen.
  • Jag har provat "synka" nycklarna efter någons idé på något forum genom att låsa och låsa upp bilen ett antal gånger i rad, gjorde heller ingen skillnad.
Någon som har haft liknande erfarenheter eller några andra idéer på vad jag kan testa? Finns det några kända svagheter?

Alla tankar och idéer uppskattas :-)

Med vänlig hälsning, Linus
Användarvisningsbild
av Steffe3
Ja, (fjärr)nyckeln i sig är nog rätt så oskyldig. Den sköter ju dessutom inte låsning/upplåsning i sig själv, utan bara skickar en signal till bilen att göra det.

Låskistorna är notoriskt bra på att gå sönder dock, så kolla vilken kista det är som inte rör sig som den ska (kolla på pinnen) och reparera alternativt byt ut den.
av minuzed
Jag har inte upplevt att någon särskild stular. Det brukar bara vara att antingen fungerar allt att låsa/låsa upp eller så händer inget alls. När det väl fungerar så verkar alla dörrar inkl bakluckan låsa/låsa upp normalt. Jag får börja kontrollera alla dörrar när jag låser/låser upp då och se om någon av dom beter sig annorlunda.
Användarvisningsbild
av laser2
Dum fråga kanske, men har du kollat batteriet i fjärrnyckeln eller provat med reservfjärrnyckeln?

Skickat från min SM-G975F via Tapatalk

av minuzed
Misstänkte att batteriet i nyckeln börjar bli dåligt så jag bytte detta men det gjorde ingen skillnad. Misstänkte något annat elektroniskt fel på nyckeln och provade därför med två andra nycklar till bilen men upplevde samma problem även med dessa, även efter att jag bytt batteri även i dessa nycklarna.
av dannesk
laser2 skrev:Dum fråga kanske, men har du kollat batteriet i fjärrnyckeln eller provat med reservfjärrnyckeln?
Har du ens läst TS första inlägg???
Användarvisningsbild
av laser2
minuzed skrev:Hej.

Bilen: XC70 från 2014, utan keyless

Problemet: Att man oftast får trycka ett antal gånger på lås/lås upp på nyckeln innan bilen faktiskt händer något. Ibland fungerar det på första trycket men oftast krävs allt mellan 2-15 tryck innan något händer.

Mina tankar samt åtgärder:
  • Misstänkte att batteriet i nyckeln börjar bli dåligt så jag bytte detta men det gjorde ingen skillnad.
  • Misstänkte dålig kontakt i knapparna i nyckeln. Jag öppnade upp nyckeln men såg inget uppenbart avvikande. Rengjorde ändå innan jag satte ihop nyckeln igen, gjorde dock ingen skillnad.
  • Misstänkte något annat elektroniskt fel på nyckeln och provade därför med två andra nycklar till bilen men upplevde samma problem även med dessa, även efter att jag bytt batteri även i dessa nycklarna. Att jag har samma problem med alla nycklarna får mig att misstänka att problemet inte ligger i nycklarna utan i mottagaren/bilen.
  • Jag har provat "synka" nycklarna efter någons idé på något forum genom att låsa och låsa upp bilen ett antal gånger i rad, gjorde heller ingen skillnad.
Någon som har haft liknande erfarenheter eller några andra idéer på vad jag kan testa? Finns det några kända svagheter?

Alla tankar och idéer uppskattas :-)

Med vänlig hälsning, Linus
dannesk skrev:
laser2 skrev:Dum fråga kanske, men har du kollat batteriet i fjärrnyckeln eller provat med reservfjärrnyckeln?
Har du ens läst TS första inlägg???
Ja, han nämner ingenstans något om att han kollat batteriet.

Skickat från min SM-G975F via Tapatalk

Bryter man batterianslutningen några minuter[…]

Jag igen. För felkoderna: ECM-P246386 Diesel[…]

Mackans Garage tror jag det var. Jupp, hä[…]

Köpa begagnad XC40 fr 2024

@Soffantjejen , Man får ju hitta det som g&[…]