Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!
Jag har en V70 2.0F från 2008 som ibland plötsligt inte startar, framförallt när kylan kommer. Startmotorn går och ibland hostar den till lite men annars är det bara startmotorn som snurrar. Jag har haft problem i ett par veckor med att den har varit svårstartad kall pga att den misstänt ca 10 sekunder innan den startar men går ofta knackigt en stund ändå. Luktar tvåtakt när den väl startar. Har någon koll på vad som kan ha hänt? Finns det några vanliga kända fel? Ibland kan den börja misstända rejält under färd vilket gör att man inte kan accelerera alls. Har någorlunda orolig tomgång med lite vibrationer.

Skall tilläggas att jag har bytt syresensor vilket till en början verkade hjälpa men har nu samma problem. Inga felkoder senast jag kollade.

Bifogar video.

https://youtu.be/cCtvbBx0UC8

Mvh,
August
Vanligt fel är dålig kontakt vid bränslepumpen. Hör du om pumpen går en stund med bara tändning( tryck på start utan att tramp ner kopplingen)? Jag hjälpte mina föräldrar, de hade fått pumpen utbytt på verkstad utan att det hjälpte, jag tog upp ett hål i golvet och hittade en bränd kontaktyta. Bilder finns i slutet på denna tråd. viewtopic.php?f=56&t=151396
@20FJan, Det låter inte helt orimligt... Tyvärr... Är inte supersugen på att ta ner hela tanken för ett litet stift, vet du kom man kan byta bara själva stiftet och inte hela kontakten? Var får man tag på ett sådant isf? Man kan ju göra ett litet hål från insidan men känns oeriöst :/
Kontakten är ju gjuten, svårt att göra något åt. Jag försökte rengöra och trycka till honan. Men det är så tunt och skadat så det blev knappt bättre. Bäst att köpa en ny kontaktsats om det är felet. Först steget är väl att lyssna efter pumpen, hörs väl bäst i ett garage och en bakdörr öppen. Annars är det ett klick som följs av ett väldigt svagt surr nån sekund inne i bilen.
@20FJan, det störiga är ju att den går ibland, ibland inte och ibland efter ett tag... Funderar på om kylan bidrar med sitt på så vis att det blir fuktigare el dyl som påverkar kontakten isf... Har du koll på vad det finns för olika sensorer annars som kan ge dålig luft/bränsle blandning? Tänker på tvåtaktsdoften framförallt men det kanske är en konsekvens av pumpen.
Bilen jag fixade kunde starta ibland också, det blir ju glappkontakt. Väldigt irriterande. När pappa sedan köpt kontakten, bytt och skulle starta surade den ner sig totalt, svårstartad och luktade bensin. Jag tror att det beror på att den adapterat med svag pumpeffekt pga glappet. Med bättre kontakt och full fart på pumpen blev det för mycket soppa. Efter han till slut fick igång bilen och lyckades köra den varm en gång, så gick den bättre än någonsin igen och alla startproblem var borta.

Artikel numret till Volvos originaldörrskydd […]

Missljud -22 V60 T6

Stämmer att jag inte får ladda i v&au[…]

Kollade i kabel stycket vid vänster bakdö[…]

Bakljus XC 60 -18

Det blir byte genom försäkringen av bakl[…]