Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Plommontoppen
Hej jag har problem med en parkeringsvärmare som inte vill starta. Bilen är en v70 2.4D. Har felmedelande parkeringsvärmare service erfordras i displayen. När jag kollar felkoder kommer endast b1d3468. Har provar radera felkod men utan resultat. Jag har även plockat ner och gjort ren brännarinsatsen och ohmmätt glödstift och det verkar ok. Vid startförsök startar fläkten och går i ca 30 sek och meddelande parkeringsvärmare av. Inget ljud hörs från bränslepumpen. När jag provar pumpen i vida startar den inte heller frågan är om pumpen är kass eller om det kan vara typ givarfel tex överhettning?
Användarvisningsbild
av jiha1968
Kan lika gott vara CPM-modulen (i värmaren) som bränslepumpen. (Det finn också ett överhettningsskydd i värmaren)
Bränslepumpen kan testas manuellt med att pulsa 12V spänning direkt på pumpens anslutning till värmaren/CPM, pinne 7 Gul/Röd kabel,
och kolla om det kommer diesel från pumpen/bränsleslangen.

kopplingsschema:
Spoiler »
av Plommontoppen
Vart sitter bränslepumpen? Jag hittar den inte vid Höger bakhjul som den satt på äldre bilar. Hur pulsar man strömmen, är det bara att dutta på stiften i kontakten?
av Cox
Pumpen skall gå att starta från vida, även om värmaren är kass. Finns en meny där du kan starta test av pump. Kommer inte ihåg vart, har inte varit inne i vida på 3 år
Minns jag inte fel så sitter den vid tanken

Skickat från min SM-A405FN via Tapatalk

Användarvisningsbild
av jiha1968
Plommontoppen skrev:Vart sitter bränslepumpen? Jag hittar den inte vid Höger bakhjul som den satt på äldre bilar. Hur pulsar man strömmen, är det bara att dutta på stiften i kontakten?
Ja, dutta lite snabbt med 12V på stiften i kontakten, eller på pumpen om du plockar ner den.
Pumpen sitter här:
Spoiler »
Och som Cox skriver, pumpen skall normalt gå att starta från V-ida.
Men om pumpen, pumpens kablage eller CPM-modulens pumpstyrning är trasig, så är det inte så säkert...
Därför den manuella metoden med att pulsa spänning till pumpen.

Artikel numret till Volvos originaldörrskydd […]

Missljud -22 V60 T6

Stämmer att jag inte får ladda i v&au[…]

Kollade i kabel stycket vid vänster bakdö[…]

Bakljus XC 60 -18

Det blir byte genom försäkringen av bakl[…]