Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Hasse53
Beror troligtvis på alldeles för hög oljenivå i motorn, dvs akut haveririsk med skenande motor. Kolla oljenivån på den korta grå oljestickan som sitter på framsida av motorn långt ner(sitter hårt, lirka). Grundorsak är troligtvis felaktig oljenivågivare. Troligtvis fyller du på olja efter uppmaning från bilens instrumentering. Åtgärd snarast är ny oljenivågivare och oljebyte innan haveri.
Om oljenivån däremot är normal(på den grå oljestickan) så är vevhustrycket högt pga skadade kolvringar eller/och kolv.
av volvofantast
Allt började med att den varnade för hög oljennivå och tömde jag ut olja ,och efter det drar den olja,det sista jag har gjort var att tappa all olja möta upp hur mycket det var för att konstatera hur mycket olja det var i motorn och det var 5 liter och det kan stämma med oljennivå givaren, provkörde bilen och då skenade den 1 gång,så där står jag nu :-(
Användarvisningsbild
av frasse4
Hur mycket olja var det i när du tömde ur efter att den varnat för hög nivå då?
Användarvisningsbild
av Cotag
Det är inte mer än två veckor sen du gjorde en tråd om "var köper ni er motorolja". Du är säker på att du inte fyllt på för mycket?
av Cox
Men allvarligt en liter på 6 mil, det drog en gammal 142:a jag ägde i min ungdom. Den motorn var sopslut ventiltätningar och styrningar samt oljeringar hade lämnat sin tjänstgöring. Något liknande torde gälla här.

Skickat från min SM-A405FN via Tapatalk

Kollade i kabel stycket vid vänster bakdö[…]

Bakljus XC 60 -18

Det blir byte genom försäkringen av bakl[…]

Bromsrör höger fram

Nu är det luftat och klart och inga läck[…]

Lossa slangen på intercoolern, vänster […]