Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av NoISv
Batteriet i "min nyckel". Laddar det om jag sticker in den i hålet under "start/stopp"? Eller måste jag byta batteri i den efterhand?

Jag har nämligen blivit så lat att jag inte ens orkar ta nyckeln ur fickan ... ;-)
Användarvisningsbild
av fjohan82
Blir att byta batteri, det går inte att ladda.
Köp ett av lite bättre kvalitet, de billigare brukar inte hålla så länge...
Användarvisningsbild
av apersson850
Bilen kommer att berätta för dig när batteriet börjar bli dåligt. Eller batterierna, snarare, för när man har keyless sitter det två batterier i fjärren.
De här lite äldre nycklarna har, av någon anledning, det lite ovanligare batteriet CR2430.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
apersson850 skrev: ons 14 okt 2020, 08:54 Bilen kommer att berätta för dig när batteriet börjar bli dåligt.
Min säger inte till. man märker det istället på att räckvidden minskar och man måste vara allt närmare bilen för att kunna låsa/låsa upp.

Jag brukar byta när jag är nere på 4-5 meter. Med nytt batteri funkar det ju på 50 meter.
av mikebike
VolvoB20 skrev:
apersson850 skrev: ons 14 okt 2020, 08:54 Bilen kommer att berätta för dig när batteriet börjar bli dåligt.
Min säger inte till. man märker det istället på att räckvidden minskar och man måste vara allt närmare bilen för att kunna låsa/låsa upp.

Jag brukar byta när jag är nere på 4-5 meter. Med nytt batteri funkar det ju på 50 meter.
Min sa till för två veckor sedan. Jag använder aldrig fjärren, så den vägen lär jag aldrig märka att batterierna* är dåliga.
XC60 MY15 med Keyless

*2 batterier.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
mikebike skrev: ons 14 okt 2020, 13:56
VolvoB20 skrev:

Min sa till för två veckor sedan. Jag använder aldrig fjärren, så den vägen lär jag aldrig märka att batterierna* är dåliga.
XC60 MY15 med Keyless

*2 batterier.
Det är väl olika på modell. Jag har inte keyless utan bara fjärr och den varnar inte utan räckvidden minskar. Har man keyless så varnar den.
av frippe64
VolvoB20 skrev: ons 14 okt 2020, 19:14
mikebike skrev: ons 14 okt 2020, 13:56
VolvoB20 skrev: Min säger inte till. man märker det istället på att räckvidden minskar och man måste vara allt närmare bilen för att kunna låsa/låsa upp.

XC60 MY15 med Keyless

*2 batterier.
Det är väl olika på modell. Jag har inte keyless utan bara fjärr och den varnar inte utan räckvidden minskar. Har man keyless så varnar den.
Jaha, så en hyffsat modern Volvo varnar inte för dåligt batteri? Jag tog det för givet när en av mina fjärrkontroller funkade dåligt, ingen varning, inget batteribyte, tog reservnyckeln istället. Men då ska jag byta batteri och se om den blir bättre.

Hm. alla andra bilar jag haft med fjärr har varnat för batteriet...
EX60

Idag har jag varit och kollat på bilen i[…]

ok, låter som en bra idé. Kanske rent[…]

Har inte tittat på filmerna så vet in[…]

Lyser lampan kan du ta ut felkoder. Kolla under mo[…]